Importance of information technologies in strengthening pedagogical skills in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51252/rcsi.v1i1.104

Keywords:

enseñanza, competencias, aprendizaje, no presencial, adopción, tecnologías de la infomación

Abstract

This article describes the experience of teachers and students, within a non-classroom setting and the importance of the use of IT information technologies in this new educational technology, the object of which has been a comprehensive bibliographic review of the competences of teachers in the planning and execution of their daily classes, incorporating information technologies as a natural part of their activities in times of pandemic, for which the keywords related to the study have been taken into account, the same that have served as related words at the time that they have searched the Google academic, after that, the journals for their scientific study have been filtered and selected in fusion with those published in indexed journals. We can affirm that, a cause of the pandemic, educational institutions in many countries and in Peru have had to close their doors as a preventive measure against the spread of the virus, which has generated a series of changes in the educational modality. The teacher's si-evaluation and their level of knowledge of the use of technology as a fundamental part of their competences in the teaching and learning process of students, has concluded, according to what has been revised, that Peruvian and other countries' teachers have currently It has been showing difficulties in adapting to change and that the co-recognition and use of IT is important, for an application of quality pedagogical content in non-contact classes, a prompt and adequate intervention is necessary for the use of IT by teachers and authorities involved in the educational sector of our country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, M. (2020). Segregación Educativa en Tiempos de Pandemia : Balance de las Acciones Iniciales durante el Aislamiento Social por el Covid-19 en Argentina Educational Segregation in Times of Pandemic : Balance of Initial Actions during Social Isolation by Covid-19 in Ar. 9, 25–43.

Ángel Rueda, C. J., Valdés Godínes, J. C., & Guzmán Flores, T. (2017). Innovacion Educativa. Innovación Educativa (México, DF), 17(75), 149–168. Retrieved from http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1665-26732017000300149&lng=es&nrm=iso

Benítez, L. (2014). COMPETENCIAS TECNOLÓGICAS EN DOCENTES PARA USO DEL MULTIMEDIA EN PROGRAMAS DE COMUNICACIÓN SOCIAL COLOMBIANOS. Perspectivas de La Comunicación, 7(2014), 84–96. https://doi.org/10.1002/rcm.4164

Brítez, M. (2020). La educación ante el avance del COVID-19 en Paraguay . Comparativo con países de la Triple Frontera. Pre- Print Em Analise, 0(0), 0.

Campos, D. G., Dussán, F. O., & Aristizabal, J. C. (2017). La alfabetización tecnológica: De la informática al desarrollo de competencias tecnológicas. Estudios Pedagogicos, 43(1), 193–212. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000100012

Castillo Aramburu, M. (2020). OPCIONES PARA LA ACTIVIDAD ESCOLAR DURANTE LA PANDEMIA. ACADEMIA DE CIENCIAS DE NICARAGUA, 2, 86.

Clara, S., Moodle, U., Machado, N., La, M., Rodríguez, T., Albolaes, M., … Cuba. (2019). Sistema de capacitación para el diseño de cursos virtuales utilizando Moodle 3.0 Training system for the design of virtual courses using Moodle 3.0. 11(4), 191–203.

Costa, R., Motta Lino, M., Jatobá de Souza, A. I., Lorenzin, L., Manfrini Fernandes, G. C., & Cavalcanti de Farias Brehmer, L. (2020). Enseñanza de enfermería en tiempos de covid-19: ¿cómo reinventarla en este contexto? Texto y Contexto de Enfermería, 29, 2–4.

Cruz Rodriguez, E. D. carmen. (2018). Importancia del manejo de competencias tecnológicas en las prácticas docentes de la Universidad Nacional Experimental de la Seguridad (UNES). Revista Educación, 43, 196–218. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.27120

de Dios Soler Morejón, C., & Borjas Borjas, F. (2019). Percepción efectiva de profesores sobre la educación a distancia como modalidad en posgrado. Edumecentro, 11(3), 91–103.

Falcon, V. M. (2013). La educación a distancia y su relación con las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones. MediSur, 11(3), 280–295. Retrieved from http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2013000300006

López Belmonte, J., Pozo Sánchez, S., & Fuentes Cabrera, A. (2019). Recursos tecno-pedagógicos de apoyo a la docencia: La realidad aumentada como herramienta dinamizadora del profesor sustituto. Revista Internacional de Inevetigación e Innovación Educativa, 12, 122–136.

Lujan Alcarraz, R. (2016). ENSEÑANZA DE LAS TIC PARA EL DESARROLLO DE COMPETENCIAS TECNOLÓGICAS EN DOCENTES DE EDUCACIÓN BÁSICA ALTERNATIVA. Hamut’ay, 3(1), 19–30.

Pacheco-romero, J. (2020). COVID-19 pandemics and the impact on life on earth. Revista Peruana de Ginecología y Obstetricia, 1, 2–4.

Quezada Castro, M. del P., Castro Arellano, M. del P., Gallo Agula, C. I., Mnuel, O. N. J., & Quezada Castro, G. A. (2020). EDUCACIÓN VIRTUAL COMO OPORTUNIDAD PARA VIRTUAL EDUCATION AS AN OPPORTUNITY FOR ENVIRONMENTAL LITERACY IN PERUVIAN UNIVERITARY. Universidad Ciencia y Tecnología, 24(24), 44–49.

Quijano-escate, R., Rebatta-acuña, A., Garayar-peceros, H., Estefany, K., Moocs, D., Mooc, F., … Covid-, C. (2020). Carta Al Editor Aprendizaje En Tiempos De Aislamiento Social : Cursos Masivos Abiertos En Línea Sobre La Covid-19 Learning in Times of Social Isolation : Massive Open Online Courses on Covid-19. 37(20), 375.

Romero Moñivas, J. (2016). El profesor como catalizador de energía emocional frente a la ambivalencia del nuevo entorno tecno-educativo. Educação e Pesquisa, 42(4), 1061–1076. https://doi.org/10.1590/s1517-9702201604144766

Villarroel, V. A., & Bruna, D. V. (2017). Competencias Pedagógicas que Caracterizan a un Docente Universitario de Excelencia: Un Estudio de Caso que Incorpora la Perspectiva de Docentes y Estudiantes. Formacion Universitaria, 10(4), 75–96. https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000400008

Zambrano-zambrano, Y. A. (2020). Plan de entornos virtuales de aprendizaje y su aplicación en la asignatura de ciencias sociales en tiempo de pandemia COVID-19 para Estudiantes de bachillerato en Portoviejo, Ecuador. Ciencias de La Educación, 6, 232–245.

Published

2021-01-04

How to Cite

Delerna Rios, G. E., & Levano Rodriguez, D. (2021). Importance of information technologies in strengthening pedagogical skills in times of pandemic. Revista Científica De Sistemas E Informática, 1(1), 69–78. https://doi.org/10.51252/rcsi.v1i1.104