Implementation of a virtual classroom to improve the satisfaction of high school students in a Peruvian educational institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51252/rcsi.v3i1.474

Keywords:

COVID-19, distance education, digital resources, ICT

Abstract

The satisfaction of students about distance education is important and focused on the idea that information and communication technologies (ICT) are valuable and didactic resources for teaching-learning different from the traditional one, aligned with the bicentennial plan of the Ministry of Education. This research proposed to implement a virtual classroom and improve the academic satisfaction of the students of the 5th year of the I.E.I. Virgen de Guadalupe, Banda de Shilcayo, Perú. A pre-experimental type design was used with a sample of 42 students, to whom two Likert-type instruments were applied. Among the results we can specify that the initial satisfaction of the students was medium in 50% and low in 36%, later 71% qualified the virtual classroom as adequate, that, after its implementation, 86% of students presented high levels of satisfaction. It is concluded that the implementation of a virtual classroom will significantly improve the academic satisfaction of high school students in a Peruvian educational institution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta Álvarez, C. L., Ortega González, D., & Díaz Cruz, Y. (2020). Educación presencial con mediación virtual: una experiencia de Honduras en tiempos de la COVID-19. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(2), e1229. https://doi.org/10.19083/10.19083/ridu.2020.1229

Acuña Jimenez, A. M. (2020). Satisfacción en el uso de entornos virtuales de aprendizaje en estudiantes de 5° de Secundaria de dos Instituciones Educativas, Lima [Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/54867

Crawford, A. R. (2016). Experiencia de aprendizaje en línea. Ashlee Crawford Electronic Portfolio. http://acrawf41.weebly.com/21-content-standards--student-technology-standards.html

Flores Ferro, E., Gutiérrez, N., Añasco, N., González, M., Villafaña, L., Gonzáles Flores, P., & Maureira Cid, F. (2021). Satisfacción de las clases online de estudiantes de educación física de una Universidad de Chile en tiempos de pandemia. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 12(69), 10–19. https://emasf.webcindario.com/Satisfaccion_de_las_clases_online_por_parte_de_estudiantes_de_EF_de_una universidad_de_Chile.pdf

González-Hernández, L. (2019). El Aula Virtual como Herramienta para aumentar el Grado de Satisfacción en el Aprendizaje de las Matemáticas. Información Tecnológica, 30(1), 203–214. https://doi.org/10.4067/S0718-07642019000100203

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (1st ed.). Edamsa Impresiones, S.A de C. V.

Londoño Guerra, S. J., & Serna Fonseca, J. L. (2018). Un aula virtual de aprendizaje para potencializar el uso y apropiación de las tic en los estudiantes del grado sexto de la institución educativa rural Carlos González del municipio de Belmira y la institución educativa américa del municipio de Medellín. [Universidad Cooperativa de Colombia]. https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/7010

Monarca, H. (2018). Calidad de la Educación en Iberoamérica: Discursos, políticas y prácticas. Dykinson, S.L. https://www.dykinson.com/cart/download/ebooks/8765/

Monje Álvarez, C. A. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Guía didáctica. (1st ed.). Universidad Surcolombiana. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-la-investigacion.pdf

Pareja Chau, F. M., & Paz Flores, C. A. (2020). La satisfacción de la educación virtual, en la modalidad pregrado de una universidad privada, en la ciudad de Lima, durante el 2019 [Universidad Privada del Norte]. https://hdl.handle.net/11537/25463

Pupiales, J. (2020). Educación virtual, entre la desigualdad y la aceptación en América Latina. France 24. https://www.france24.com/es/20200515-educacion-virtual-desigualdad-america-latina

Soto Mauricio, K. A. (2020). Educación virtual y satisfacción de las estudiantes del 5° año de la Institución Educativa Nacional Santa Rosa, año 2020 [Universidad Cesar Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/46623

Surdez Pérez, E. G., Sandoval Caraveo, M. del C., & Lamoyi, C. L. (2018). Satisfacción estudiantil en la valoración de la calidad educativa universitaria. Educación y Educadores, 21(1), 9–26. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.1.1

Torres Acurio, E. (2020). Implementación de un aula virtual Moodle 3.8 en tiempos de COVID-19 para la I.E.P. María Jesús [Universidad Peruana Unión]. http://hdl.handle.net/20.500.12840/4306

UNESCO. (2020). Informe CEPAL, OREALC y UNESCO: “La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19.” Organización de Las Naciones Unidas Para La Educación, La Ciencia y La Cultura. https://www.iesalc.unesco.org/2020/08/25/informe-cepal-y-unesco-la-educacion-en-tiempos-de-la-pandemia-de-covid-19/

Vargas Cordero, Z. R. (2009). La Investigación aplicada: Una forma de conocer las realidades con evidencia científica. Revista Educación, 33(1), 155. https://doi.org/10.15517/revedu.v33i1.538

Published

2023-01-20

How to Cite

Saldaña-Cerván, E. J. (2023). Implementation of a virtual classroom to improve the satisfaction of high school students in a Peruvian educational institution. Revista Científica De Sistemas E Informática, 3(1), e474. https://doi.org/10.51252/rcsi.v3i1.474