Access to technological resources and academic performance in times of pandemic and compulsory social isolation
DOI:
https://doi.org/10.51252/rcsi.v2i1.296Keywords:
COVID, learning, teaching, technology, universityAbstract
The objective was to determine the relationship between academic performance and access to technological resources of students of the National Autonomous University of Alto Amazonas in times of pandemic caused by COVID 19. We had a sample of 434 students who studied in the 2020 semester -II and who enrolled in the 2021-I semester. We applied a questionnaire to know the access to technological resources and we obtained the weighted average of the reports from the academic management system. We carry out basic, correlational and non-experimental research. The result is that there is no a relationship between the weighted averages of students with access to their own technological resources. We conclude that having equipment, access to connectivity and good quality of connectivity does not guarantee that the student's average improves or decreases
References
Andráde Pacora, A. P. (31 de Marzo de 2020). Resolución Viceministerial N° 084 - 2020-MINEDU. Lima, Perú. Obtenido de https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/466131-084-2020-minedu
Arias Gonzales, J. L. (2021). Diseño y metodología de la investigación (Primera Edición ed.). Arequipa: Enfoques Consulting EIRL.
Bernal, C. A. (2010). Metdología de la investigación administrativa, econompia, humanidades y ciencias sociales (Tercera ed.).
Casas Huamanta, E. R. (2021). Mejora de procesos de un restaurante mediante la implementación de un sistema de información. Sathiri, 16(2), 122-132. https://doi.org/10.32645/13906925.1077
Giraldo Ospina, G. A., Gómez Gómez, M. M., & Girlado Ospina, C. F. (2021). COVID-19 y uso de redes sociales virtuales en educación médica. Educación Médica, 22, 273 -277. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2021.05.007
Gómez-Arteta, I., & Escobar-Mamani, F. (2021). Educación virtual en tiempos de pandemia: incremento de la desigualdad social en el Perú. CHAKIÑAN, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades(15), 152-165. https://doi.org/10.37135/chk.002.15.10
Hernández, S., Fernández, C., & Baptista, L. (2014). Metodología de la Investigación (Sexta ed.). Obtenido de https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Huanca-Arohuanca, J. W., Supo-Condori, F., Sucari Leon, R., & Supo Quispe, L. A. (2020). El problema social de la educación virtual universitaria en tiempos de pandemia, Perú. Revista Innovaciones Educativas, 22, 115-128. https://doi.org/10.22458/ie.v22iespecial.3218
Mendoza-Zambrano, D., Tirado-Morueta, R., & Marin-Gutierrez, I. (2017). Niveles de acceso a Internet de los estudiantes del bachillerato en Ecuador. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5974546
Naciones Unidas - Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Santiago: CEPAL.
Orellana, D., Segovia, N., & Rodríguez, B. (2020). El abandono estudiantil en programas de educación superior virtual: revisión de literatura. Revista de la Educación Superior, 49. doi: vol. 49 (2020) 45-62 • https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1124
Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. Int. J. Morphol., 35(1), 227-232. Obtenido de https://scielo.conicyt.cl/pdf/ijmorphol/v35n1/art37.pdf
Revelo-Rosero, J. E., Vinicio, E., & Bastidas, P. (2019). La competencia digital docente y su impacto en el proceso de enseñanza–aprendizaje de la matemática. Espirales revista multidisciplinaria de investigación científica, 3(28), 156-175. https://doi.org/10.31876/er.v3i28.630
Revelo-Rosero, J., & Carillo-Puga, S. (2018). Impact of the use of ICT as tools for learning. Revista Cátedra, 67-87. https://doi.org/10.29166/catedra.v1i1.764
Rueda-Gómez, K. L. (2020). Remote educational strategy intimes of pandemic. Magister revista de la universidad de Oviedo, 32(1), 93-96. https://doi.org/10.17811/msg.32.1.2020.93-96
The Dialogue. (7 de Julio de 2020). thedialogue.org. Recuperado el 12 de Diciembre de 2021, de https://www.thedialogue.org/blogs/2020/07/connectivity-challenges/
Universidad Nacional Autónoma de Alto Amazonas. (2020). Directiva para el inicio de las actividades académicas, con carácter excepcional, en la Universidad Nacional Autónoma de Alto Amazonas – UNAAA, como consecuencia de las medidas para prevenir y controlar el covid-19 (semestre académico 2020-I. (1). Yurimaguas, Alto Amazonas.
Valerdo-Cedeño, N. J., Castillo-Matute, A. L., Rodríguez-Pincay, R., Padilla-Hidalgo, M., & Cabrera-Hernández, M. (2020). Retos de la educación virtual en el proceso enseñanza aprendizaje durante la pandemia de Covid-19. Dominio de las Ciencias, 6(4), 1201 - 1220. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i4.1530
Vizcarra Cornejo, M. A. (15 de Marzo de 2020). Decreto Supremo que declara Estado de Emergencia Nacional por las graves circunstancias que afectan la vida de la Nación a consecuencia del brote del COVID-19. DECRETO SUPREMO Nº 044-2020-PCM. Lima, Perú. Obtenido de https://www.gob.pe/institucion/pcm/normas-legales/460472-044-2020-pcm
Zambrano, D., & Zambrano, M. (2019). Las Tencologías de la Información y las Comunicaciones (TICs) en la educacion superior: Consideranciones teóricas. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 213-223
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Edwin Roi Casas-Huamanta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain their rights:
a. The authors retain their trademark and patent rights, as well as any process or procedure described in the article.
b. The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in the Revista Científica de Sistemas e Informática (RCSI) (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the RCSI.
c. Authors retain the right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, journal, volume, number and date).