Didactic strategies and virtuality in elementary school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51252/rceyt.v1i1.288

Keywords:

pedagogy, remote education, university training

Abstract

In the non-face-to-face educational modality, it has awakened the interest of teachers in the application of various activities and interacting in accessible and friendly virtual environments. The purpose of this study was to determine the relationship of didactic strategies and virtuality in primary education students of the National University of San Martín, Rioja Branch 2021, quantitative inquiry with type and cross-sectional correlational descriptive design. The population consisted of 140 students, the sample constituted by preformed stratified groups of 102 students from the first to the tenth cycle; The virtual survey was applied, the data were obtained by applying the questionnaire in the Google Forms form, to measure the application of the didactic strategies, considered in 20 items and 12 questions in virtuality; In the results obtained, 72.5% of students agreed with the application of didactic strategies of their teachers; 66.7% of the students stated that they developed their classes in virtuality; the null hypothesis is rejected and we accept the alternative hypothesis, then we can conclude that the didactic strategies are directly and significantly related to virtuality

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arévalo Altamirano, J. G. (2018). Modelo didáctico para contribuir a la mejora de procesos de enseñanza – aprendizaje en entornos virtuales en la Universidad Señor de Sipán modalidad a Distancia en la Región Lambayeque [Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/30085

Bonilla-Guachamín, J. A. (2020). Las dos caras de la educación en el COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 89–98. https://doi.org/10.33210/CA.V9I2.294

Bravo Guerrero, F., & Quezada Matute, T. (2021). Educación virtual en la universidad en tiempos de Covid-19. Espíritu Emprendedor TES, 5(1), 154–166. https://doi.org/10.33970/eetes.v5.n1.2021.238

Cabrera, L. (2020). Efectos del coronavirus en el sistema de enseñanza: aumenta la desigualdad de oportunidades educativas en España. Revista de Sociología de La Educación-RASE, 13(2), 114–139. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17125

Cencia Crispín, O., Carreño Colchado, M. M., Eche Querevalú, P., Barrantes Morales, G. I., & Cárdenas Baldeón, G. G. (2021). Estrategias docentes de profesores universitarios en tiempos de Covid-19. Horizonte de La Ciencia, 11(21), 347–360. https://doi.org/10.26490/UNCP.HORIZONTECIENCIA.2021.21.916

CEPAL. (2020). Las oportunidades de la digitalización en América Latina frente al COVID-19. CEPAL. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45360

Díaz Puppato, D., Cristiani, M., & Sajoza Juric, V. H. (2021). Estrategias didácticas con tecnología digital: enseñanza inclusiva en tiempos de pandemia. Virtualidad, Educación y Ciencia, 12(23), 72–88. https://doi.org/10.5944/RIED.22.2.23911

Expósito, C. D., & Marsollier, R. G. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo, 22(39), 39–40. https://doi.org/10.17081/EDUHUM.22.39.4214

Fernández-Gubieda, S. (2020). Docencia Rubic: aprendizajes de la enseñanza universitaria en tiempos de la Covid-19 [Universidad de Navarra]. https://dadun.unav.edu/handle/10171/59097

Flores Flores, J., Ávila Ávila, J., Rojas Jara, C., Sáez González, F., Acosta Trujillo, R., & Díaz Larenas, C. (2017). Estrategias Didácticas para el aprendizaje significativo en contextos universitarios. Universidad de concepción. http://docencia.udec.cl/unidd/images/stories/contenido/material_apoyo/ESTRATEGIAS DIDACTICAS.pdf

García-García, M. D. (2020). La docencia desde el hogar. Una alternativa necesaria en tiempos del Covid 19. Polo Del Conocimiento, 5(4), 304–324. https://doi.org/10.23857/PC.V5I4.1386

García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society (EKS), 21. https://doi.org/10.14201/EKS.23086

Gonzales Quispe, M. C. (2021). Factores relacionados a la satisfacción de la educación virtual en los estudiantes de medicina de la Universidad Nacional de San Agustín, Arequipa 2021 [Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa]. In Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa. http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/20.500.12773/12305

Marciniak, R., & Gairín Sallán, J. (2018). Dimensiones de evaluación de calidad de educación virtual: revisión de modelos referentes. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 217–238. https://doi.org/10.5944/RIED.21.1.16182

Ochoa Camac, K. A. (2021). Percepción de los estudiantes de enfermería sobre las estrategias didácticas que utilizan los docentes en el entorno virtual de una universidad pública de Lima, 2021 [Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/16685

Ortiz Aguilar, W., Santos Díaz, L. B., & Rodríguez Revelo, E. (2020). Estrategias didácticas en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje universitarios. Opuntia Brava, 12(4), 68–83. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1105

Ortiz Quevedo, J. P., & Nuñez Uribe, R. J. (2019). Percepciones docentes de las didácticas en el entorno virtual . Conocimiento Global, 4(1). http://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/35

Pérez Picón, A. M. (2019). Estrategia didáctica aplicada al uso de los sistemas de información documental para apoyar el proceso enseñanza- aprendizaje en una Institución de Educación privada de Barrancabermeja [Universidad Cooperativa de Colombia]. https://doi.org/10.16925/9789587600322

Pinheiro Bezerra, I. M. (2020). State of the art of nursing education and the challenges to use remote technologies in the time of Corona Virus Pandemic. Journal of Human Growth and Development, 30(1), 141–147. https://doi.org/10.7322/JHGD.V30.10087

Robles, C., & Soto, A. (2020). Grupalidades virtuales. El impacto de la pandemia en los procesos grupales. https://www.margen.org/pandemia/textos/robles.pdf

Sánchez Mendiola, M., del Pilar Martínez Hernández, A. M., Torres Carrasco, R., de Agüero Servín, M., Hernández Romo, A. K., Benavides Lara, M. A., Rendón Cazales, V. J., & Jaimes Vergara, C. A. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3). https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12

Torres Torres, N., Salavarria Barco, B., & Mera Velásquez, F. (2021). Estrategias didácticas para mejorar el rendimiento académico en estudiantes de educación superior. South Florida Journal of Development, 2(3), 3905–3917. https://doi.org/10.46932/SFJDV2N3-008

Valdivia, S. (2014). Retroalimentación Efectiva en la Enseñanza Universitaria. En Blanco y Negro, 5(2). https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/enblancoynegro/article/view/11388

Valenzuela, L., & Barrios, C. (2020). Caracterización de las estrategias de la enseñanza universitaria y la actitud del profesorado hacia la innovación en tiempos de pandemia. Ciencia Latina , 4(2), 843–859. https://doi.org/10.37811/CL_RCM.V4I2.121

Valverde-Urtecho, A. del R., & Solis-Trujillo, B. P. (2021). Estrategias de enseñanza virtual en la educación superior. Polo Del Conocimiento, 6(1), 1110–1132. https://doi.org/10.23857/PC.V6I1.2211

Villafuerte, J., Bello, johanna A., Pantaleón Cevallos, Y., & Bermello Vidal, J. O. (2020). Rol de los docentes ante la crisis del Covid-19, una mirada desde el enfoque humano. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 8(1). http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3214

Published

2022-01-20

How to Cite

Sanchez, E. (2022). Didactic strategies and virtuality in elementary school students. Revista Científica Episteme Y Tekne, 1(1), e288. https://doi.org/10.51252/rceyt.v1i1.288

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.