Autonomous learning from the psychopedagogical program AFECOGMET
DOI:
https://doi.org/10.51252/rceyt.v1i1.269Keywords:
knowledge, learning strategy, metacognition, social skills, reflectionAbstract
Our aim was to demonstrate that the psychopedagogical program AFECOGMET develops autonomous learning in students of the Faculty of Education and Humanities, Rioja headquarters of the National University of San Martín. For this, we apply a quasi-experimental design and the inductive analytical method with 3 valid and reliable questionnaires to a non-probabilistic sample of 46 students in the experimental group and 46 in the control group. We found in the pre-test of the experimental group a poorly developed autonomous learning with an average of 95.1 ± 3.5. After applying the program we obtained a moderately developed and developed autonomous learning with an average of 173.9 ± 1.8, thus in the post-test of the experimental and control group we obtained a significant difference in the averages moderately developed and underdeveloped. With a low degree of variability (7.8% <13.8%); In the social-emotional and metacognitive skills dimension, we obtained moderately developed autonomous learning, 39% and 33% respectively, and in the cognitive skills dimension it was developed, 43%. We conclude through the statistical test that the application of the AFECOGMET program has significantly developed autonomous learning in students with p-value = 0.000 below 1%
Downloads
References
Aebli, H. (2001). Factores de la enseñanza que favorecen el aprendizaje autónomo (N. Ediciones (ed.)).
Argüelles, D., & Nagles, N. (2010). Estrategias para promover procesos de aprendizaje autónomo (U. EAN (ed.); Cuarta).
Ary, D. (1994). Introducción a la investigación pedagógica. (E. Interamericana (ed.); 2da ed.).
Ausubel, D. (1983). Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo (Trillas (ed.); 2da ed.).
Bruner, J. (1980). Investigaciones sobre el desarrollo cognitivo (P. del Río (ed.)).
Caldera, J., Reynoso, O., Angulo, M., Cadena, A., & Ortíz, D. (2018). Habilidades sociales y autoconcepto en estudiantes universitarios de la región Altos Sur de Jalisco, México. Escritos de Psicología / Psychological Writings, 11(3), 144–153. https://doi.org/10.5231/psy.writ.2018.3112
Canova, C., & Pecker, L. (2019). Características del aprendizaje autónomo en estudiantes de kinesiología de una institución de educación superior de Buenos Aires. Investigación en Enfermería: Imagen y Desarrollo, 21(2). https://doi.org/https://doi.org/10.11144/Javeriana.ie21-2.caae
Cazar, S., Guijarro, S., & Padilla, Y. (2020). Estrategias metacognitivas en estudiantes de un centro de idiomas. Educación • Education • Educação •, 41(39), 59–72.
Cervantes López, M. J., Llanes Castillo, A., Peña Maldonado, A. A., & Cruz Casados, J. (2020). Estrategias para potenciar el aprendizaje y el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 579–594. https://doi.org/10.37960/rvg.v25i90.32402
Escamilla, B., & Guzmán, L. (2020). Impacto del Programa de Acompañamiento para el Aprendizaje (PAA) para estudiantes universitarios. Congresos CLABES, 1103–1112.
Escribano, A. (1995). Aprendizaje cooperativo y autónomo en la enseñanza universitaria. Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica, 13, 89–104.
Gonzales, Y., Vargas, M., Gómez, M., & Méndez, A. (2017). Estrategias que favorecen el aprendizaje autónomo en estudiantes universitarios. Caleidoscopio - Revista Semestral De Ciencias Sociales Y Humanidades, 21(37), 75–90. https://doi.org/https://doi.org/10.33064/37crscsh903
Gutierrez, D., Vélez, J., & López, J. (2021). Indicadores de deserción universitaria y factores asociados. EducaT: Educación Virtual, Innovación Y Tecnologías, 15–26. https://doi.org/https://doi.org/10.22490/27452115.4738
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6ta ed.). Mc Graw Hill Education.
Magro, G. (2017). Efectos y mediación de un programa de habilidades blandas a través del desarrollo de la cognición corporizada en estudiantes universitarios. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 07(02). https://doi.org/10.18259/acs.2017018
Maldonado, M., Aguinaga, D., Nieto, J., Fonseca, F., Shardin, L., & Cadenillas, V. (2019). Estrategias de aprendizaje para el desarrollo de la autonomía de los estudiantes de secundaria. Propósitos y Representaciones, 7, 415–427. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.290
Marambio, C. (2017). Estrategias para estimular competencias cognitivas superiores en estudiantes universitarios. Contextos: Revista de humanidades y ciencias sociales, 38, 107–123.
Massié, A. I. (2010). El estudiante autónomo y autorregulado. 1–7.
Morales, L., García, O., Torres, A., & Lebrija, A. (2018). Habilidades Cognitivas a través de la Estrategia de Aprendizaje Cooperativo y Perfeccionamiento Epistemológico en Matemática de Estudiantes de Primer Año de Universidad. Formacion Universitaria, 11(2), 45–56. https://doi.org/10.4067/S0718-50062018000200045
Morrill. (1980). Experiencia planificada, estructurada, diseñada para satisfacer las necesidades de los estudiantes.
Mundial, B. (2017). El Banco Mundial advierte sobre una “crisis del aprendizaje” en la educación a nivel mundial. 26 de setiembre de 2017.
Otondo, M., & Torres, M. (2020). Habilidades metacognitivas de organización en educación superior. Revista Cubana de Educación Superior, 39(2), 1–16.
Piaget, J. (1978). La equilibración de las estructuras cognitivas. Problema central del desarrollo (S. XXI (ed.)).
PUCP, V. A. (2018). Estudios para repensar la deserción. 18 de octubre del 2018.
Reyes, C., & Sánchez, H. (1987). Metodología y diseño de la investigación científica (V. Universitaria (ed.)).
Reyes, M. (2017). Desarrollo de la competencia de aprendizaje autónomo en estudiantes de Pedagogía en un modelo educativo basado en competencias. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 16(32), 67–82. https://doi.org/10.21703/rexe.20173267824
Rivera, J., Lay, N., Moreno, M. E., Perez, A., Rocha, G., Parra, M., Duran, S. E., Garcia, J., Redondo, O., & Rivas, E. T. (2019).
Programa de entrenamiento para desarrollar habilidades sociales en estudiantes universitarios. Espacios, 40(31), 10.
Roque, Y., Valdivia, P. Á., Alonso, S., & Zagalaz, M. L. (2018). Metacognición y aprendizaje autónomo en la Educación Superior. Educación Médica Superior, 32(4), 293–302.
Rué, J. (2009). El aprendizaje autónomo en Educación Superior (N. Ediciones (ed.); Integra).
Santoya Montes, Y., Garcés Prettel, M., & Tezón Boutureira, M. (2018). Las emociones en la vida universitaria: análisis de la relación entre autoconocimiento emocional y autorregulación emocional en adolescentes y jóvenes universitarios. Psicogente, 21(40), 422–439. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3081
Solórzano, Y. (2017). Aprendizaje autónomo y competencias. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 3, 241–253. https://doi.org/10.23857/dc.v3i1.390
Torres, N. (2019). Técnicas de estudio en el proceso de aprendizaje. Contenido Digital. En Setiembre de 2019 (Vol. 52, Número 1). Universidad de Guayaquil.
Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (Grijaldo (ed.); Primera).
Villamizar, H. (2012). Indagación sobre los saberes de maestros, directivos y estudiantes sobre aprendizaje autónomo en las facultades de educación de programas presenciales de pregrado.
Weepiu, M., & Collazos, M. (2020). Uso de whatsapp para mejorar el aprendizaje autónomo en los jóvenes universitarios. Educare Et Comunicare, 8(1), 78–87. https://doi.org/10.35383/educare.v8i1.396
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Carmela Elisa Salvador-Rosado, Luis Manuel Vargas-Vásquez, Abner Barzola-Cárdenas, Fausto Saavedra-Hoyos, Rossana Rocío Salvatierra-Juro, Rosana La-Torre-Bocanegra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.