Theater and preprofessional internships in foreign language students at a Peruvian university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51252/rceyt.v2i1.476

Keywords:

art, teaching, skills, english, pedagogy

Abstract

Theater is an artistic discipline that has a formative character in university education students, university educational models adopt theater as a developer of soft skills in pedagogical activity, meanwhile, pre-professional practices improve the development of students In the development of competencies that improve their professional performance in the educational institutions of the country, this study was of a basic type, with a quantitative approach, of a correlational descriptive level, of non-experimental design, its objective was to measure the relationship between theater and pre-professional practices in the students of the Professional School of Languages at the National University of San Martin in 2021, for this purpose, a survey was applied to 26 students of the tenth cycle of this professional school, the results show that the state of theatrical practice is regular and that the level of professional practice is medium, it is concluded that there is a high positive correlation between theater and pre-professional practices in students of the Professional School of Languages of the National University of San Martín in 2021.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaya Trelles, L., & Fernández Olivo, D. (2020). La pedagogía teatral como herramienta de aprendizaje. Revista de Investigación y Pedagogía Del Arte, 8, 1–10. https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/3291

Barría-Jara, M., & Barría-Jara, M. (2019). Dramaturgia: Genealogías de una categoría, estatuto de un concepto. Aisthesis, 65, 153–167. https://doi.org/10.7764/AISTH.65.7

Bedoya, A., & Ramírez Valencia, A. (2021). La escenificación en teatro como estrategia didáctica para la enseñanza de una segunda lengua “inglés.” Revista Boletín Redipe, 10(1), 320–336. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i1.1185

Chávez, Norberto, L. A., Anaya Huaranga, C., Paragua Morales, M., Paragua Macuri, C. A., & Paragua Macuri, M. G. (2018). Manual auto instructivo y desempeño docente pre-profesional de estudiantes de matemática y física de la Universidad Nacional Hermilio Valdizan. Comuni@cción, 9(2), 120–128. https://comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/284

Conesa-Ros, E., & Angosto, S. (2017). La expresión corporal y danza en la educación física de secundaria y bachillerato. Cuadernos de Psicología Del Deporte, 17(2), 111–120. https://revistas.um.es/cpd/article/view/301961

Contreras Cázarez, C. R., & León Duarte, G. A. (2019). Análisis factorial de un modelo de socialización y confianza en la dependencia de Internet en estudiantes de secundaria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, 1. https://doi.org/10.24320/REDIE.2019.21.E25.2112

Cordero Durán, L. (2018). La comunicación como proceso cultural. Pistas para el análisis. Estudios Del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 6(3), 117–125.

Cortés Picazo, L. C., & Grinspun Siguelnitzky, N. (2019). La importancia del cuerpo en las prácticas pedagógicas en Artes Visuales. Perspectiva Educacional, 58(3), 102–126. https://doi.org/10.4151/07189729-vol.58-iss.3-art.865

Costa, M., Kangasjarvi, E., & Charise, A. (2020). Beyond empathy: a qualitative exploration of arts and humanities in pre-professional (baccalaureate) health education. Advances in Health Sciences Education, 25(5), 1203–1226. https://doi.org/10.1007/s10459-020-09964-z

De La Cruz Bautista, E. (2017). Gestión pedagógica docente y ejecución instrumental en estudiantes de una Escuela Superior de Formación Artística. Propósitos y Representaciones, 5(2), 321–357. https://doi.org/10.20511/PYR2017.V5N2.175

Esquivel Cruz, M. de la C. (2018). El proceso de integración de los niños a los talleres de creación artística de teatro y danza en la Casa de Cultura Pedro Junco, de Pinar del Río, Cuba. IE Revista de Investigación Educativa de La REDIECH, 9(16), 7–27. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v9i16.69

Estévez Pichs, M. A., & Rojas Valladares, A. L. (2017). La educación artística en la educación inicial. Un requerimiento de la formación del profesional. Universidad & Sociedad, 9(4), 114–119. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/670

García von Hoegen, M. A. (2019). Creación artística y corporeidad como herramientas de cohesión social e interculturalidad. Cuadernos Inter.c.a.Mbio Sobre Centroamérica y El Caribe, 16(1), 26–40. https://doi.org/10.15517/c.a..v16i1.36456

Gómez Ramos, D. (2020). La responsabilidad pedagógica ante la experiencia del límite en la infancia: La introducción a la cultura en la escuela. Educação Em Revista, 36. https://doi.org/10.1590/0102-4698221449

González Monteagudo, C. (2017). La interacción en el camino hacia una comunicología. Alcance. Revista Cubana de Información y Comunicación, 53(4), 130.

Grillo, C. K., & Lanzarini, R. (2019). Turismo en eventos en la ciudad de Sao Paulo - Brasil. Los espectáculos teatrales como atractivos culturales. Estudios y Perspectivas En Turismo, 28(4), 1146–1162. https://www.estudiosenturismo.com.ar/PDF/V28/N04/v28n4a15.pdf

Guerra Flores, J. A., & Barreiro Moreira, C. M. (2019). El registro como instrumento de recolección de datos: de la observación a la “Investigación basada en las Artes.” Estudios Sobre Arte Actual, 7, 269–274. http://estudiossobrearteactual.com/1397-2/

Hidalgo Balsera, A. (2020). Potencial contribución del arte al desarrollo de habilidades de observación. Revista de Medicina y Cine, 16(1), 59–60. https://doi.org/10.14201/RMC20201615960

Hurtado-Palomino, A., Merma-Valverde, W., Ccorisapra-Quintana, F. de M., Lazo-Cerón, Y., & Boza-Salas, K. (2021). Estrategias de enseñanza docente en la satisfacción académica de los estudiantes universitarios. Comuni@cción, 12(3), 217–228. https://doi.org/10.33595/2226-1478.12.3.559

Ley Universitaria 30220. (2014, July). Diario Oficial El Peruano. Diario Oficial El Peruano.

Madrigal León, D. Y., Montejo Chávez, R. M., & Gómez González, S. (2019). El teatro como práctica de consumo cultural. El debate entre jóvenes universitarios. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 11(20), 127–152. https://doi.org/10.22430/21457778.1219

Miranda-Calderón, L. A. (2020). Pedagogía teatral y exploración de la realidad: Un abordaje expresivo-concientizador en la formación de docentes. Educare, 24(2), 1–25. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.21

Montoya Becerril, G., Oropeza Tena, R., & Ávalos Latorre, M. L. (2019). Rendimiento académico y prácticas artísticas extracurriculares en estudiantes de bachillerato. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21. https://doi.org/10.24320/REDIE.2019.21.E13.1877

Palacios Liberato, L. (2019). Estructura y contenido de las prácticas preprofesionales en el modelo pedagógico de la Universidad Nacional de Educación (Ecuador). Pedagogía y Saberes, 50, 187–198. https://doi.org/10.17227/pys.num50-8007

Pereira, G. (2018). Imaginación práctica como posibilitadora de la racionalidad práctica. Veritas, 39, 9–31. https://doi.org/10.4067/S0718-92732018000100009

Rodríguez, S., Cárdenas, M., Pacheco, A. L., Ramírez, M., Ferro, N., & Alvarado, E. (2017). Reflexión teórica sobre el arte del cuidado. Enfermería Universitaria, 14(3), 191–198. https://doi.org/10.1016/j.reu.2017.05.004

Ruiz-Mata, F., Ruiz-Bueno, C., Aradilla-Herrero, A., & Edo-Gual, M. (2018). Another way to teach clinical nursing: Art as a learning methodology. Educacion Medica, 19, 366–374. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.07.016

Toala-Sánchez, G., Chulde Yépez, V. E., & Vinueza, S. (2017). Inserción Laboral Graduados, primer empleo y el entorno laboral-Caso Facultad Ciencias Económicas. Publicando, 4(11), 584–598. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/583

Urbina Hurtado, C., Basualto Rojas, P., Durán Castro, C., & Miranda Orregoa, P. (2017). Prácticas de co-docencia: El caso de una dupla en el marco del Programa de Integración Escolar en Chile. Estudios Pedagogicos, 43(2), 355–374. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000200019

Vanegas Ortega, C., & Fuentealba Jara, A. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: Consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva Educacional, 58(1), 115–138. https://doi.org/10.4151/07189729-VOL.58-ISS.1-ART.780

Vazquez, M. I., Borgia, F., & Tejera, A. (2018). Prácticas profesionales en escenarios complejos. Educación, 27(52), 174–198. https://doi.org/10.18800/educacion.201801.010

Vega Carrillo, D. F., Moreira Rosales, L. V., & Sanmartin Granda, M. A. (2019). Pre-professional practices and internships: do they contribute to the development of university students in Ecuador? Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(2), 1–14.

Vieites, M. F. (2017). La Pedagogía Teatral como Ciencia de la Educación Teatral. Educação & Realidade, 42(4), 1521–1544. https://doi.org/10.1590/2175-623662918

Zambrano Loor, T. M., Batista Mainegra, M., Vélez Villavicencio, C. E., & González Aportela, O. (2020). Concepción del proceso de vinculación con la sociedad en la USGP desde una perspectiva científica. Revista San Gregorio, 38, 38–52. https://doi.org/10.36097/RSAN.V1I38.1302

RCEYT

Published

2023-01-20

How to Cite

Celis-Hernández, M. R. (2023). Theater and preprofessional internships in foreign language students at a Peruvian university. Revista Científica Episteme Y Tekne, 2(1), e476. https://doi.org/10.51252/rceyt.v2i1.476