Evaluation of the conventional didactic model in the teaching-learning process of the English language in peruvian public educational institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51252/rceyt.v1i2.402

Keywords:

conventional didactic model, teaching model, school performance, second language

Abstract

The development of the cognitive, affective and volitional-actional dimensions seeks to promote the experiential potential of students in the process of learning the English language in educational institutions, however, not applying the appropriate teaching-learning models generate non-significant experiences for the students. The objective of the study was to analyze and evaluate the teaching-learning process of the English language proposed by the Ministry of Education of Peru (MINEDU), applied in public educational institutions. For this, a descriptive, non-experimental, quantitative theoretical study was carried out; the sample consisted of 225 students and 2 english language teachers from a public institution in the district of Tarapoto, to whom an independent questionnaire was applied. The results showed that the methodology taught by the MINEDU on the teaching of the English language presents little motivation and participation of the students. It is concluded that the conventional didactic model does not promote experiential states in students, leaving learning only in the cognitive plane.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bárcena, E. (2020). Hacia un nuevo paradigma de aprendizaje de segundas lenguas móvil, abierto y social. Propósitos y Representaciones, 8(1), e460. https://doi.org/10.20511/PYR2020.V8N1.460

Beltrán, M. (2017). El aprendizaje del idioma inglés como lengua extranjera. Revista Boletín Redipe, 6(4), 91–98. https://doi.org/10.36260/RBR.V6I4.227

Bloemert, J., Paran, A., & Jansen, E. (2020). Connecting students and researchers: the secondary school student’s voice in foreign language education research. Cambridge Journal of Education, 50(4), 429–449. https://doi.org/10.1080/0305764X.2020.1720603

García Ponce, I., Vecorena Sánchez, N., & Velasco, E. (2019). El nivel de inglés alcanzado en quinto grado de secundaria en tres colegios públicos de Lima metropolitana. Educación, 28(55), 80–102. https://doi.org/10.18800/educacion.201902.004

Harmer, J. (2007). The practice of english language teaching. Pearson Education.

Huamán Rosales, J. P. (2021). Causas del bajo dominio del idioma inglés en los estudiantes de secundaria de la Educación Básica Regular en el Perú. Lengua y Sociedad, 20(1), 125–144. http://revista.letras.unmsm.edu.pe/index.php/ls/article/view/2206

Luque, B. (2008). Enfoques actuales usados en la enseñanza de segundas lenguas. Letras, 50(76). http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0459-12832008000100007

Martínez Rizo, F. (2012). La evaluación formativa del aprendizaje en el aula en la bibliografía en inglés y francés: Revisión de literatura. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(54). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662012000300008

Ministerio de Educación del Perú. (2020). Diseño Curricular Básico Nacional de la Formación Inicial Docente : programa de Estudios en Idiomas, especialidad Inglés. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/6893

Moreno Agurto, V. A. (2020). La importancia de la enseñanza del idioma inglés en la etapa escolar. Alétheia, 8(1), 41–52. https://doi.org/10.33539/ALETHEIA.2020.N8.2422

Moreno Mojica, J. A. (2016). La lingüística cognitiva: una aproximación al abordaje del lenguaje como fenómeno cognitivo integrado*. Análisis. Revista Colombiana de Humanidades, 48(88), 41–51. https://www.redalyc.org/journal/5155/515552626003/html/

Richards, J. C. (2001). Curriculum development in language teaching. Cambridge University Press.

Rivera-Fortty, R. V., Castellano-Noda, A. V., & Loor-Ponce, J. B. (2021). Método comunicativo en la enseñanza del Idioma Inglés en contextos no formales de aprendizaje para desarrollar la expresión oral en estudiantes de Básica Superior de la Escuela Ángel Héctor Cedeño. Polo Del Conocimiento, 6(1), 414–444. https://doi.org/10.23857/PC.V6I1.2151

Romero Zárate, M., & Santana Valencia, E. V. (2021). La afectividad en el aprendizaje del idioma inglés como segunda lengua. Revista Panamericana de Pedagogía, 32. https://doi.org/10.21555/RPP.V0I32.2269

Tipula Mamani, F. M., & Tapia Ccallo, V. V. (2019). Enfoque oral en las programaciones curriculares del curso de inglés en las instituciones educativas de jornada escolar completa. Comuni@cción, 10(1), 57–69. https://doi.org/10.33595/2226-1478.10.1.330

Wang, S., & Littlewood, W. (2021). Exploring students’ demotivation and remotivation in learning English. System, 103, 102617. https://doi.org/10.1016/J.SYSTEM.20

Yanna Kazarián, M. P. R. (2014). Actividades para motivar el aprendizaje de los estudiantes en las clases de Inglés . Revista Habanera de Ciencias Médicas, 13(4). http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/451

Yi Lin, A. M., & Ocampo, J. M. (2008). Cambios de paradigma en la enseñanza de inglés como lengua extranjera: el cambio crítico y más allá . Revista Educación y Pedagogía, 20(51), 11–23. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9894

Zierer, E. (2011). Esfuerzos de superar las barreras lingüísticas en la Universidad Nacional de Trujillo . Universidad Nacional de Trujillo. https://isbn.cloud/9789972213175/esfuerzos-de-superar-las-barreras-linguisticas-en-la-universidad-nacional-de-trujillo/

RCEYT

Published

2022-07-20

How to Cite

Castañeda Almerí, Y., Rodríguez-González, C. V. ., & Cavero Egúzquiza Pezo, J. . (2022). Evaluation of the conventional didactic model in the teaching-learning process of the English language in peruvian public educational institutions. Revista Científica Episteme Y Tekne, 1(2), e402. https://doi.org/10.51252/rceyt.v1i2.402