University teaching and teaching resources with the level of performance of undergraduate students
DOI:
https://doi.org/10.51252/rceyt.v1i2.380Keywords:
academic, scale, modern resources, traditional resourcesAbstract
The objective of this study was to establish the relationship between university education and didactic resources with the level of performance of the students of the Professional School of Agroindustrial Engineering of the Universidad Nacional de San Martín. Three teachers and 112 students (30 men and 82 women) of the General Didactics I subject were considered as a sample; the data was obtained through the application of instruments, for the independent variables two surveys composed of 20 items using a scale were designed, the dependent variable academic performance was analyzed using the final minutes with the grades. There is a high relationship (0.8) between university education and the use of didactic resources (0.7) with academic performance, that is, the greater the use of didactic resources, the better the academic performance of the students. It is concluded that university education is within the scale at a high level and the teaching resources variable at a medium level. Regarding the level of performance, there is an average of 15.38, which places it in the middle level on the scale.
Downloads
References
Álvarez Sepúlveda, H. (2020). Promoviendo aprendizajes significativos en la enseñanza universitaria de la Historia a través de un juego de roles. Estudios Pedagógicos XLVI, 2, 97–121. https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000200097
Ballesteros-Ballesteros, V. A., Lozano-Forero, Óscar Iván Rodríguez-Cardoso, S., & Nisperuza-Toledo, J. L. (2020). El aprendizaje móvil en educación superior: una experiencia desde la formación de ingenieros. Revista Científica, 38(2), 243–257. https://doi.org/10.14483/23448350.15214
Belén, P. S. (2020). La dimensión epistémica de la imagen: aportes a la enseñanza universitaria de las artes. Arte e Investigación, 17. https://doi.org/10.24215/24691488e051
Bravo López, G., & Cáceres Mesa, M. (2005). El proceso de enseñanza-aprendizaje desde una perspectiva comunicativa. Revista Iberoamericana de Educación, 38(7). https://doi.org/10.35362/rie3872607
De la Fuente Sánchez, D., Hernández Solís, M., & Pra Martos, I. (2018). Vídeo educativo y rendimiento académico en la enseñanza superior a distancia. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 21(1), 323–341. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.18326
Diaz Meza, Y. M., Valentín Delgado, T. F., Alvarez Lopez, J. R., & Ortiz Recinas, J. G. (2021). Influencia del Internet en el Rendimiento Académico de los Estudiantes de Educación Básica Regular. Revista Científica Multidisciplinar, 2215(3), 2477–2490. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i3.465
Flaherty, S. (2013). Does Money Matter in Pennsylvania? School District Spending and Student Proficiency Since No Child Left Behind. Eastern Economic Journal, 39, 145–171. https://doi.org/10.1057/eej.2012.7
Gallo Águila, C. I. (2021). Estrategias didácticas y el rendimiento académico en los estudiantes de la Escuela de Ingeniería. Revista Peruana de Educación, 3(5), 37–48. https://doi.org/10.33996/repe.v3i5.275
Guzmán, J. C. (2011). La calidad de la enseñanza en educación superior ¿Qué es una buena enseñanza en este nivel educativo? 33. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982011000500012
Hanushek, E. A., & Woessmann, L. (2012). Do better schools lead to more growth? Cognitive skills, economic outcomes, and causation. Journal of Economic Growth, 17, 267–321. https://doi.org/10.1007/s10887-012-9081-x
Julca Meza, E. C. (2016). Conceptos básicos de la educación universitaria [Universidad San Martín de Porres]. https://www.revistacultura.com.pe/portfolio-item/cultura-30/
Llanos Castilla, J. L. (2012). La Enseñanza universitaria, los recursos didácticos y el rendimiento académico de los estudiantes de la E.A.P. de Educación de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos [Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://hdl.handle.net/20.500.12672/922
Maggio, M., Martín, M., & Zangara, M. (2021). La clase como espacio abierto en tiempos de enseñanza en pandemia. Virtualidad, Educación y Ciencia, 24(12), 86–98. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/36313
Marcos Ramos, M., & Moreno Méndez, M. (2020). La influencia de los recursos audiovisuales para el aprendizaje autónomo en el aula. Anuario Electrónico de Estudios En Comunicación Social “Disertaciones,” 13(1), 97–117. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.7310
Martínez-Izaguirre, M., Álvarez-De Eulate, C. Y., & Villardón-Gallego, L. (2018). Autoevaluación y reflexión docente para la mejora de la competencia profesional del profesorado en la sociedad del conocimiento. Revista de Educación a Distancia, 56, 1–31. https://doi.org/10.6018/red/56/10
Mesonero Valhondo, A. (1994). Psicología de la educación psicomotriz (Universidad de Oviedo (ed.). Ilustrada.
Moreno Palomino, J. P. (2018). Internet y rendimiento académico caso: estudiantes de la Universidad Católica sedes Sapientiae Tarma [Universidad Nacional del Centro del Perú]. http://hdl.handle.net/20.500.12894/4806
Murillo, J., & Marcelo, R. (2011). School infrastructure and resources do matter: analysis of the incidence of school resources on the performance of Latin American students. International Journal of Research, Policy and Practice, 22(1), 29–50. https://doi.org/10.1080/09243453.2010.543538
Pazmiño Carrillo, J., & Aldás Rovayo, V. D. (2020). Recursos didácticos y el rendimiento académico en la asignatura de ciencias naturales de los estudiantes de sexto año de educación general básica de la Unidad Educativa “Luis Augusto Martínez” del Cantón Ambato, Provincia de Tungurahua [Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/32210
Sanabria, M. (2007). Influencia del desempeño docente y los materiales educativos en el rendimiento académico de los alumnos del quinto grado de secundaria en los centros educativos públicos del Perú-2007 [Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. http://biblioteca.educacion.unmsm.edu.pe/index.php?option=com_k2&view=itemlist&layout=category&task=category&id=6&Itemid=191&limitstart=30
Sarduy Domínguez, Y. (2007). Análisis de información y las investigaciones cuantitativas y cualitativas. Revista Cubana Salud Pública, 33(2), 1–11. http://http//scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000300020
Torres Esperón, J. M. (2017). Pesquisa Quantitativa na Ciência da Enfermagem. 21(1). https://doi.org/10.5935/1414-8145.20170027
Vázquez Cano, E., García Sevillano, M. L., & Fombona Cadavieco, J. (2016). Análisis del uso educativo y social de los dispositivos digitales en el contexto universitario panhispánico. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 453–469. https://doi.org/10.6018/rie.34.2.224691
Villalobos Claveria, A., & Melo Hermosilla, Y. (2020). Creatividad y transferencia didáctica en la acción pedagógica de docentes universitarios chilenos. Cuadernos de Investigación Educativa, 11(2), 35–54. https://doi.org/10.18861/cied.2020.11.2.2992
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gerry Antonio Cosme-Garate , Alfonso Gedulfo Cornejo-Zúñiga, Julio Santiago Chumacero-Acosta, Astriht Ruiz-Rios, Angel Tuesta-Casique, Yuleisdy Alvarez-Arista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.