Motivation and learning of English in the virtual education of students from the Peruvian Jungle
DOI:
https://doi.org/10.51252/rceyt.v1i2.365Keywords:
ability, interactive communication, knowledge, long distance educationAbstract
Motivation is one of the cycles that produces significant changes in human behavior and is stronger in the learning system. This study tries to know the connection between inspiration and acquisition of the English language in students from the Peruvian jungle. Two instruments were applied; the motivation scale, with 28 Likert-type items, and the language knowledge questionnaire, made up of 4 dimensions, to 73 students in the 4th grade of IE 0778, Santa Lucia. Amotivation is related to distance learning of the English language (X2c = 63.811). Intrinsic motivation in students is related to learning (X2c = 27.672) and extrinsic motivation in students is also related to distance learning (X2c = 40.370). In addition, we found that 71.23% of students have a medium level of motivation and 17.81% have a high level. For its part, in the English learning variable, we find 43.84% at the regular level and 32.88% at the good level. Finally, it is concluded that the motivation and distance learning of the English language in students show a relationship with a positive significance level of 0.05 and a X2 = 122,603.
Downloads
References
Abaunza, G. A., Rodríguez-Conde, M. J., Sánchez-Gómez, M. C., & Martínez-Abad, F. (2017). Aprendizaje de lengua extranjera con entornos b-Learning: estudio sobre la motivación en colegios colombianos en contexto vulnerable. Actas XVIII Congreso Internacional de Investigación Educativa. Interdisciplinariedad y Transferencia AIDIPE 2017. https://www.researchgate.net/publication/318249702_Aprendizaje_de_lengua_extranjera_con_entornos_b-Learning_estudio_sobre_la_motivacion_en_colegios_colombianos_en_contexto_vulnerable
Abreu Alvarado, Y., Barrera Jiménez, A. D., Breijo Worosz, T., & Bonilla Vichot, I. (2018). El proceso de enseñanza- aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua. MENDIVE Revista de Educación, 16(4). https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1462/pdf
Álvarez Martínez, J. A., & Rojas Ochoa, J. de J. (2021a). La Motivación En El Aprendizaje Del Idioma Inglés En Estudiantes Universitarios De La Ciudad De Medellín, Colombia. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 13(4), 27–37. https://doi.org/10.51896/atlante/lfrt8532
Álvarez Martínez, J. A., & Rojas Ochoa, J. de J. (2021b). La motivación intrínseca y extrínseca en el aprendizaje del idioma inglés: un estudio de caso en estudiantes universitarios de la ciudad de Medellín. Revista Atlante:CuadernosCuadernos de Educación y Desarrollo, 13(5), 38–47. https://doi.org/10.51896/atlante/lfrt8532
Álvarez Martínez, J. A., & Rojas Ochoa, J. de J. (2021c). Motivación Y Aprendizaje Del Idioma Inglés: Una Perspectiva Conceptual. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 13(5), 1–20. https://doi.org/10.51896/atlante/cbkk9701
Angel Rodriguez, N., García Hernández, G., García Fernández, T., & Mata Loy, J. (2020). Factores cognitivos y afectivos en la enseñanza y aprendizaje del inglés como lengua extranjera. Edumecentro, 12(2), 230–237. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2077-28742020000200230
Ayala Mamani, N. Y. (2018). Influencia de la motivación en el aprendizaje del idioma inglés de los estudiantes del primer grado en la Institución Educativa Cesar Vallejo Mendoza de Ccatcca-Quisppicanchi [Universidad Nacional del Altiplano]. http://repositorio.unap.edu.pe/handle/UNAP/11712
Barbarán Gonzales, M. F., Gonzales Sánchez, A. del C., Trujillo Mariño, N. R., & Fernández Díaz, C. M. (2020). Factores influyentes en el aprendizaje del inglés en instituciones públicas. Revista Multi-Ensayos, 37–44. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v0i0.9335
Borja-Torresano, S. C., Ulli-flores, W. E., & Mascaro-Benites, E. M. (2020). Motivación en el uso de podcast para el desarrollo de competencias comunicativas en el aprendizaje del idioma ingles. Revista Científica Dominio de Las Ciencias, 6(4), 172–197. https://doi.org/10.23857/dc.v6i4.1460
Carranza Alcántara, M. del R., Islas Torres, C., & Maciel Gómez, M. L. (2018). Perception of students regarding the use of ICT and learning English. 10(2), 50–63. https://doi.org/10.32870/Ap.v10n2.1391
Castro-Carracedo, J. M. (2019). La motivación en la enseñanza y el aprendizaje de la pronunciación de lengua extranjera en educación primaria. Praxis, 15(1), 89–102. https://doi.org/10.21676/23897856.3073
Choez-Menoscal, C. E., Stagg, G., & Morocho-Mazón, M. Y. (2020). Un estudio sobre las estrategias de autorregulación empleadas por aprendices del idioma inglés en una universidad pública del Ecuador. Revista Cubana de Educación Superior, 39(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000200023
Gooding de Palacios, F. A., & Herrera, D. (2021). Motivación: Trascendencia en la enseñanza-aprendizaje del idioma inglés. Revista Multidisciplinaria Saberes APUDEP, 4(2), 38–57. https://revistas.up.ac.pa/index.php/saberes_apudep
Hernández-Flórez, A. J. (2019). La Motivación base fundamental en el proceso enseñanza aprendizaje. Aibi Revista de Investigación Administración e Ingenierías, 7(2), 57–61. https://doi.org/10.15649/2346030X.569
Hernández-Sampiere, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la Invenstigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta.
Hernández Ching, R. C., & Cordero Badilla, D. (2021). El estímulo de la motivación intrínseca del estudiantado en un curso de inglés como lengua extranjera. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 1(1), 149–173. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1
Núñez Alonso, J. L. (2006). Validación de la Escala de Motivación Educativa ( EME ) en Paraguay. Revista Interamericana de Psicología, 40(2), 185–192. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732015000200009
Ortega-Auquilla, D., Hidalgo-Camacho, C., Siguenza-Garzón, P., & Cherres-Fajardo, S. (2020). La motivación como factor para el aprendizaje del idioma inglés en el contexto universitario ecuatoriano: Antecedentes, resultados y propuestas. Revista Publicando, 7(24), 9–20. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/2063
Portilla, D. (2020). Herramientas de una Aplicación Móvil de Mensajería Instantánea Dirigida al
Fortalecimiento del Proceso Enseñanza –Aprendizaje del Inglés. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(1), 116–123. https://doi.org/10.37843/rted.v9i1.109
Rodríguez-Cajamarca, L. P., Garcia-Herrera, D. G., Guevara-Vizcaíno, C. F., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Alianza entre aprendizaje y juego: gamificación como estrategia metodológica que motiva el aprendizaje del Inglés. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 370–391. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.788
Rodríguez Jiménez, A., & Pérez Jacinto, A. O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista EAN, 82, 175–195. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647
Román, C. V. (2018). Aprendizaje de ingles en entornos virtuales [Universidad Nacional de la Plata]. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/65095
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). La Teoría de la Autodeterminación y la Facilitación de la Motivación Intrínseca, el Desarrollo Social, y el Bienestar [University of Rochester]. http://www.davidtrotzig.com/uploads/articulos/2000_ryandeci_spanishampsych.pdf
Salazar-Ayala, C. M., & Gastélum-Cuadras, G. (2020). Teoría de la autodeterminación en el contexto de educación física: Una revisión sistemática (Self-determination Theory in the Physical Education context: A systematic review). Retos, 38, 838–844. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.72729
Vela Palacios, J. E., & Galindo Cuervo, N. F. (2020). Motivación académica en tiempos de COVID-19, de estudiantes vinculados a universidades de Villavicencio: a partir de la teoría de Deci y Ryan. [Universidad Santo Tomas]. https://doi.org/10.15332/tg.pre.2021.00381
Vergara-Morales, J., Del Valle Tapia, M., Díaz Mujica, A., Matos Fernández, L., & Pérez Villalobos, M. V. (2019). Efecto mediador de la motivación autónoma en el aprendizaje Mediating. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21(1), 1–10. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e37.2131
Yumi Guacho, L. M., Padilla Padilla, N. M., Padilla Padilla, Y. N., & Obregón Mayorga, Á. (2020). Mejoramiento del Speaking en el idioma inglés con el uso de WhatsApp. Revista Espacios, 41(2), 10. https://www.revistaespacios.com/a20v41n02/a20v41n02p10.pdf%0A%0A
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Juan Rafael Juárez-Díaz, Efraín Bardales-Zapata
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.