Implementation of ITIL version 3 in organizations: Reasons for success and failure
DOI:
https://doi.org/10.51252/rcsi.v1i2.191Keywords:
Information, management, quality, service, technologyAbstract
The implementation of a framework such as the Information Technology Infrastructure Library in organizations is essential for good management of information technology services. The objective of this review was to explore and show the reasons for the success or failure of an ITIL version 3 implementation. The systematic literature review methodology was used to search and classify reliable and quality studies published in bookstores. renowned digital target related. The research and review of different studies on ITIL implementation, identified 12 reasons for both success and failure, which are related to the human factor and organization, in some cases these reasons were explicitly obtained and in others it was adopted the inference method. Finally, it was concluded that success revolves around the commitment, attitude and aptitude of both senior management and all the people involved in the project, in addition to fluent communication, a good interpersonal relationship, and a good working environment between them, likewise, the failure is mainly due to the poor determination of the objectives and strategic alignment of the project.
References
Arcilla-Cobian, M., San Feliu, T., Feliz, A., & Calvo-Manzano, J. A. (2017). Implementación de una Biblioteca de Activos de Proceso orientada a la Gestión de la Capacidad de Servicios de TI. Iberian Conference on Information Systems and Technologies, CISTI, 4(2), 43–51. https://doi.org/10.23919/CISTI.2017.7975763
Ariza, D. A. (2017). Efectividad de la gestión de los proyectos: una perspectiva constructivista. Obras y proyectos, 22, 75–85. https://doi.org/10.4067/s0718-28132017000200075
Bayona, S., Baca, Y., & Vela, G. (2017). Gestión de Servicios de TI Usando ITIL v3: Caso de Estudio. Iberian Conference on Information Systems and Technologies, CISTI, 26–32. https://doi.org/10.23919/CISTI.2017.7975963
Bustamante, F., Fuertes, W., Diaz, P., & Toulkeridis, T. (2017). Integration of IT frameworks for the management of information security within industrial control systems providing metrics and indicators. Proceedings of the 2017 IEEE 24th International Congress on Electronics, Electrical Engineering and Computing, INTERCON 2017, 15–18. https://doi.org/10.1109/INTERCON.2017.8079672
Castel, A. F. (2018). La integración de las TIC en los procesos educativos y organizativos A integração das TIC nos processos educacionais e organizativos. Educar em Revista, 34(69), 325–339. https://doi.org/10.15900104-4060.57305
Conde-Zhingre, L. E., Quezada-Sarmiento, P. A., & Hernandez, W. (2019). Propuesta de Arquitectura de mesa de servicios tecnológicos basado en el marco de referencia ITIL V 3.0. Iberian Conference on Information Systems and Technologies, CISTI, 2019–June(June), 19–22. https://doi.org/10.23919/CISTI.2019.8760832
Da Silva, H. C., Silva, D., Dornelas, J. S., & Ferreira, H. S. (2020). Information technology governance in small and medium enterprises - a Systematic Mapping. Jistem - Journal of Information Systems and Technology Management, 17. https://doi.org/10.4301/s1807-1775202017001
Dukić, N., & Babarogić, S. (2017). Upravljanje it uslugama u državnom organu primenom itil preporuka it service management in government body using ITIL recommendations. InfoM-Journal of Information Technology and Multimedia Systems, 62, 10–16. http://web.b.ebscohost.com/ehost/detail/detail?vid=2&sid=34bc9129-c4e4-424e-a2d8-00ce0a779d49%40pdc-v-sessmgr02&bdata=Jmxhbmc9ZXMmc2l0ZT1laG9zdC1saXZl#AN=124121663&db=iih
Eikebrokk, T. R., & Iden, J. (2017). Strategising IT service management through ITIL implementation: model and empirical test. Total Quality Management and Business Excellence, 28(3–4), 238–265. https://doi.org/10.1080/14783363.2015.1075872
Fragoso, H., & Pineda, D. (2018). Modelo de gobierno de tecnología de la información para mejorar el desempeño de proyectos de negocio minorista. Investigación administrativa, 47(22). http://www.scielo.org.mx/pdf/ia/v47n122/2448-7678-ia-47-122-00004.pdf
Gómez, C., Valencia, F., & Marulanda, C. (2018). Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones y los Servicios Tecnológicos en las Entidades Públicas del Triángulo del Café en Colombia. Información Tecnológica, 29(4), 119–128. https://doi.org/10.4067/s0718-07642018000400119
Gómez, P., & Salas, R. (2019). Prestación del servicio de producción de tecnología educativa con base en las buenas prácticas de la librería ITIL. RIDE - Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(18), 683–716. http://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v9n18/2007-7467-ride-9-18-683.pdf
González-Pérez, A. (2017). Dinamización tecnológica de la escuela a través del liderazgo del coordinador TIC. Estudios Pedagógicos, 43(2), 115–125. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000200006
Guzmán, B. A., Jiménez, M., & Hernández, I. A. (2018). Medición de la gestión del conocimiento en la Universidad Pública de la Ciudad de México / Measurement of knowledge management at the public university at Mexico city. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(17), 604–622. https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.398
Kovácsné, A. L. M. (2017). Reducing it costs and ensuring safe operation with application of the portfolio management. Serbian Journal of Management, 12(1), 143–155. https://doi.org/10.5937/sjm12-11452
Krishnan, G., & Ravindran, V. (2018). IT service management automation and its impact to IT industry. ICCIDS 2017 - International Conference on Computational Intelligence in Data Science, Proceedings, 2018–Janua, 5–8. https://doi.org/10.1109/ICCIDS.2017.8272633
Labanda-Jaramillo, M., Chamba-Eras, L., Coronel-Romero, E., Granda, J., Quezada-Sarmiento, P., & Roman-Sanchez, M. (2019). Propuesta de Reingeniería de los Procesos en la Gestión de las Tecnologías de la Información y Comunicación. Iberian Conference on Information Systems and Technologies, CISTI, 2019–June(June), 19–22. https://doi.org/10.23919/CISTI.2019.8760700
Latorre, J., Fiallo, O., Díaz, C., & Chacon, J. (2017). Propuesta metodológica para analizar y evaluar los riesgos presentados en el proceso de contratación en proyectos tecnológicos. Frónesis, 24(3). http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=9a4a24d5-dbfa-4744-8a59-627b907aa8c9%40sessionmgr101
Limanto, A., Khwarizma, A., Rumagit, R., Pietono, V., Halim, Y., & Liawatimena, S. (2017). A study of Information Technology Infrastructure Library (ITIL) framework implementation at the various business field in Indonesia. 2017 5th International Conference on Cyber and IT Service Management, CITSM 2017, 1–4. https://doi.org/10.1109/CITSM.2017.8089244
Lisanti, Y., Luhukay, D., & Mariani, V. (2018). IT service and risk management implementation for online startup SME: Case study : Online startup SME in Jakarta. Proceedings of 2017 International Conference on Information Management and Technology, ICIMTech 2017, 2018–January(November), 300–303. https://doi.org/10.1109/ICIMTech.2017.8273555
López, C. (2018). Guía Técnica-Metodológica de Definición de Proyectos de TIC´s, una visión con enfoque en el modelo de 8 pilares para la gestión. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 12, 119–134. http://scielo.sld.cu/pdf/rcci/v12s1/rcci09518.pdf
López, D. N. (2017). Modelo de gestion de los servicios de tecnologia de informacion basado en COBIT, ITIL e ISO/IEC 27000. Revista Tecnológica - ESPOL, 30(1), 51–69. http://www.scielo.org.mx/pdf/prts/v8n14/2007-3607-prts-8-14-00003.pdf
Marin, A., Trujillo, Y., & Buedi, D. (2018). Framework to manage software quality activities. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 12(2), 74–88. http://scielo.sld.cu/pdf/rcci/v12n2/rcci06218.pdf
Melendez-Llave, K. A., & Dávila-Ramón, A. E. (2018). Problemas en la adopción de modelos de gestión de servicios de tecnologías de información. Una revisión sistemática de la literatura. Dyna, 85(204), 215–222. https://doi.org/10.15446/dyna.v85n204.57076
Mora, M., Castillo, M., Muñoz, R., & Salas, J. (2018). Despliegue de ITIL como marco de buenas prácticas en las empresas de equipamiento e integración de servicios de video conferencia en Chile y el mundo. Revista Científica de la UCSA, 5(1), 61–72. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2018.005(01)061-072
Müller, S. D., & De Lichtenberg, C. G. (2018). The culture of ITIL: Values and implementation challenges. Information Systems Management, 35(1), 49–61. https://doi.org/10.1080/10580530.2017.1416946
Nugraha, A., & Legowo, N. (2017). Implementation of incident management for data services using ITIL V3 in telecommunication operator company. Proceedings - 2017 International Conference on Applied Computer and Communication Technologies, ComCom 2017, 2017–January, 1–6. https://doi.org/10.1109/COMCOM.2017.8167093
Palacios-Osma, J., Rodríguez-Guzmán, J. L., & García-Ramírez, C. (2017). Modelo de gestión de servicios ITIL para E-learning 1 ITIL services management model for E-learning. Revista Educación en Ingeniería. Febrero, 12(23), 28–34. https://doi.org/10.26507/rei.v12n23.684
Parra, J. E. (2018). La gestión del conocimiento en la planificación y desarrollo de proyectos informáticos. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 12, 105–118. http://scielo.sld.cu/pdf/rcci/v12s1/rcci08518.pdf
Peña-Casanova, M., & Anias-Calderón, C. (2020). Integración de marcos de referencia para gestión de Tecnologías de la Información. Ingeniería Industrial, 41(1), 1–12. http://scielo.sld.cu/pdf/rii/v41n1/1815-5936-rii-41-01-e4110.pdf
Pérez, L., Carrera, J., & García, A. M. (2018). Eficacia como constructo multidimensional en la determinación de estrategias de informatización empresarial. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 26(2), 354–369. https://doi.org/10.4067/s0718-33052018000200354
Pinto, S. M., Ramírez, P. E., & Grandón, E. E. (2017). Antecedentes del Éxito de los sistemas de planificación de recursos empresariales en las grandes empresas chilenas: Un modelo factorial exploratorio. Información Tecnológica, 28(3), 139–146. https://doi.org/10.4067/S0718-07642017000300015
Puentes, C. E., & Maestre-Góngora, G. P. (2019). Plan estratégico basado en ITIL para mipymes en el departamento de Arauca-Colombia. Lámpsakos, 22, 68–84. https://doi.org/10.21501/21454086.3280
Quintero, L., & Peña, H. (2017). Modelo basado en ITIL para la Gestión de los Servicios de TI en la Cooperativa de Caficultores de Manizales. Scientia et Technica, 22(4), 371–380. https://doi.org/10.22517/23447214.13211
Raflesia, S., Surendro, K., & Passarella, R. (2017). The user engagement impact along information technology of infrastructure library (ITIL) adoption. ICECOS 2017 - Proceeding of 2017 International Conference on Electrical Engineering and Computer Science: Sustaining the Cultural Heritage Toward the Smart Environment for Better Future, 184–187. https://doi.org/10.1109/ICECOS.2017.8167130
Rodríguez, J. A., López, M. C., & De Los Monteros, A. (2018). Estudio sobre la implementación del software Help Desk en una institución de educación superior. PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, 8(14), 3. https://doi.org/10.18381/pk.a8n14.298
Shaykhian, G., Said, K. A., & Alqarna, G. (2019). Itil its effectiveness: Decision makers’ perspectives. ASEE Annual Conference and Exposition, Conference Proceedings. http://web.a.ebscohost.com/ehost/detail/detail?vid=0&sid=95c07e89-17b3-4197-97be-fe105d0faa48%40sdc-v-sessmgr01&bdata=Jmxhbmc9ZXMmc2l0ZT1laG9zdC1saXZl#AN=139582436&db=a9h
Suryawan, A. D., & Veronica. (2018). Information Technology Service Performance Management Using COBIT and ITIL Frameworks : A Case Study. Proceedings of 2018 International Conference on Information Management and Technology, ICIMTech 2018, September, 223–228. https://doi.org/10.1109/ICIMTech.2018.8528197
Valencia-Duque, F. J., & Orozco-Alzate, M. (2017). Metodología para la implementación de un Sistema de Gestión de Seguridad de la Información basado en la familia de normas ISO/IEC 27000. RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao, 22, 73–88. https://doi.org/10.17013/risti.22.73-88
Valle, R., & Ibarra, Y. (2019). La calidad asociada al proceso de gestión de riesgos. Revista Antioqueña de las Ciencias Computacionales y la Ingeniería de Software (RACCIS), 9(1), 28–36. https://doi.org/10.5281/zenodo.3260323
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fiorella Sánchez-Casanova
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain their rights:
a. The authors retain their trademark and patent rights, as well as any process or procedure described in the article.
b. The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in the Revista Científica de Sistemas e Informática (RCSI) (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the RCSI.
c. Authors retain the right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, journal, volume, number and date).