Learning styles and self-regulation in university Education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51252/rceyt.v2i1.479

Keywords:

self-regulation, cognitive, style, post-pandemic education

Abstract

In the return to face-to-face university higher education, extraordinary educational peculiarities were experienced in the academic community. The objective of the research was to determine the relationship between learning styles and self-regulation in students of the Faculty of Education and Humanities of the National University of San Martín, Branch Rioja-2022. The inquiry was basic, quantitative approach, cross-sectional correlational descriptive design. The population comprised 525 participants, the sample constituted by 145 undergraduate students from the 1st to the 10th cycle, the survey was attributed, the data was obtained through the questionnaire. For the measurement of learning styles with twenty statements and in self-regulation 20 items. In the results obtained from learning styles, 64.8% of the respondents agree; in self-regulation, 62.8% also agree. It is concluded that the students are innovative, reflective, theoretical and practical; in self-regulation metacognitive students are shown, they do tasks in a timely manner, process information, evaluate; the null hypothesis is rejected and the alternative hypothesis is accepted, reaffirming that learning styles are significantly related to self-regulation of learning in education students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, H. (2020). Promoviendo aprendizajes significativos en la enseñanza universitaria de la Historia a través de un juego de roles. Estudios Pedagógicos, 46(2), 97–121. https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000200097

Arias, G. (2020). Proyecto de tesis: guía para la elaboración (1ra ed.). Repositorio CONCYTEC. http://hdl.handle.net/20.500.12390/2236

Beltran, J., Cámaco, D., Cárdenas, F., & Velarde, L. (2021). Estilos de aprendizaje de los estudiantes de arquitectura de primer ciclo del curso de matemática en tiempos de pandemia. Sinergias Educativas, e1. https://doi.org/10.37954/se.vi.249

Carrasco, S., & Lorza, D. (2018). Autorregulación académica y rendimiento en estudiantes de primer año de educación diferencia [Universidad de Concepción]. http://repositorio.udec.cl/jspui/handle/11594/3607

Cepeda, D., & Mahecha, J. (2022). Autorregulación del aprendizaje y rasgos de personalidad en estudiantes universitarios. Revista Innova Educación, 4(3), 88–101. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.03.005

Cerezo, R., Fernández, E., Amieiro, N., Valle, A., Rosário, P., & Núñez, J. C. (2019). Mediating Role of Self-efficacy and Usefulness Between Self-regulated Learning Strategy Knowledge and its Use. Revista de Psicodidáctica, 24(1), 1-8. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.08.001

Chaves, E., & Rodríguez, L. (2017). Aprendizaje autorregulado en la teoría sociocognitiva: Marco conceptual y posibles líneas de investigación. Revista Ensayos Pedagógicos, 12(2), 47-71. https://doi.org/10.15359/rep.12-2.3

Fuentealba-Torres, M., y Nervi, H. (2019). Implicaciones de los estilos de aprendizaje en el uso de didácticas en la práctica docente. Avances en Enfermería, 37(2), 188–196. https://doi.org/10.15446/av.enferm.v37n2.75179

Hernández, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education

Ingunza, D. (2019). La autorregulación del aprendizaje y las metas de estudio en los alumnos de la especialidad de Ciencias Sociales y Turismo de la Facultad De Educación de la U.N.J.F.S.C [Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión]. http://repositorio.unjfsc.edu.pe/handle/UNJFSC/3449

Izurieta, R., & Villalva, E. (2019). Herramientas de apoyo y soporte para elevar el nivel del aprendizaje de la programación-informática. Revista Iberoamericana de Educación, 2(2), 26–36. https://doi.org/10.31876/ie.v2i2.16

Muñoz, M. (2022). Autorregulación del aprendizaje y el rendimiento académico del curso de Química General en los alumnos del 2do ciclo de la Facultad de Medicina de una Universidad privada de Lima [Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/17690

Orihuela, J., Ruiz, J., Garrido, C., Banegas, A. & Orihuela, D. (2021). Management and technological resources in physical education students at the university level. Responsabilidad social educativa y cultura digital.

Panadero, E., & Tapia, J. (2014). ¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Revisión del modelo cíclico de Zimmerman sobre autorregulación del aprendizaje. Anales de psicología, 30(2), 450-462. https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.167221

Quintanal, F. (2022). Estilos de aprendizaje y estudio de un breakout en Física y Química de Bachillerato. Revista De Estilos De Aprendizaje, 15(30), 66–82. https://doi.org/10.55777/rea.v15i30.4325

Quispe, N. (2021). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico de los estudiantes del III, V, VII y IX ciclo de la Facultad de Educación, Especialidad Primaria, de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos [Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/17085

Rodríguez, D., Silva, A. & Angarita, L. (2021). Universidad y democracia. Una reflexión sobre los valores ético-políticos en la educación superior. Revista Guillermo de Ockham, 18(2), 137–149. https://doi.org/10.21500/22563202.4452S

Sáez-Delgado, F., López-Angulo, Y., Arias-Roa, N. & Mella-Norambuena, J. (2022). Revisión sistemática sobre autorregulación del aprendizaje en estudiantes de secundaria. Perspectiva Educacional, 61(2), 167-191. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.61-iss.2-art.1247

Vera, A., Poblete, S. & Días, C. (2022). Percepción de estrategias y estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios de primer año. Revista Cubana de Educación Superior, 38(1), e6.

RCEYT

Published

2023-01-20

How to Cite

Sánchez-Cotrina, E. (2023). Learning styles and self-regulation in university Education students . Revista Científica Episteme Y Tekne, 2(1), e479. https://doi.org/10.51252/rceyt.v2i1.479