Influence of a psychomotor program with the use of recycled material on the development of social skills in beginning-level students

Authors

  • Jaime Cuse-Quispe Universidad Nacional Amazónica de Madre de Dios https://orcid.org/0000-0001-6424-4934
  • Lastenia Cutipa-Chávez Universidad Nacional Amazónica de Madre de Dios
  • Virne Mego-Mego Universidad Nacional Amazónica de Madre de Dios

DOI:

https://doi.org/10.51252/rceyt.v1i1.295

Keywords:

social skills, recycling, kids, shyness

Abstract

The objective was to determine the influence of the psychomotor program with the use of recycled material for the development of social skills in initial level students in an educational institution in Madre de Dios. The research is of a substantive type, descriptive level with a non-experimental cross-correlational design where we apply the observation technique, with a population and sample of 20 children who presented socialization problems with their peers. The Cronbach's Alpha of the instrument used has a validity of 0.747 that qualifies it as reliable. We demonstrate dependence between variable I and II since Pearson's Chi-square significance value (Critical observed value) 0.009 <0.05. We conclude that the psychomotor program with the use of recycled material influences the development of social skills in students of the initial level of the I.E.P. Max Uhle from Puerto Maldonado

Downloads

Download data is not yet available.

References

Camacho Mejía, L. J. (2012). El juego cooperativo como promotor de habilidades sociales en niñas de 5 años. San Miguel - Perú: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Cedeño León, J. (2013). Taller de teatro para mejorar las habilidades sociales de los estudiantes de 5 años de la I.E “Carlos Wiese” De San Martin de Porres. Lima: Universidad Nacional del Santa.

Coloma, C. (2003). Desarrollo Socioemocional del niño. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Conde, V. (1997). Fundamentos de la motricidad en edades tempranas. Paris - Francia: Trillas.

Cortese, A. (2009). Habilidades sociales. Recuperado de http://todas-las-emociones.blogspot.com.es/2009/01/habilidades-sociales.html

Cotrina Cerdán, S. (2015). Habilidades sociales en niños de cuatro años durante sus actividades de juego. San Miguel: PUCP

Educación, M. D. (2017). Programa curricular de educación inicial. Lima: Ministerio de educación.

Fonseca, V. (1979). Reflexiones sobre el desarrollo psicobiológico del niño. Infancia y aprendizaje.

Jimena Salamanca, L. (2012). Desarrollo de habilidades sociales en niños y niñas de grado 0 a través del juego. Bogotá: universidad pedagógica nacional.

Jiménez Ortega, José. (1998)."Psicomotricidad, teoría y programación". Editorial Escuela Española, Madrid.

Medina, V. (S.F.). Beneficios de la psicomotricidad para los niños. Obtenido de Gui infantil.com: https://www.guiainfantil.com/servicios/psicomotricidad/beneficios.htm

Misangós Pacas, J. F. (2005). La importancia de la Educación Motriz en el proceso de enseñanza de la lecto – escritura en niños y niñas del nivel pre primario y de primero primaria en escuelas oficiales del municipio de Quetzaltenango. Guatemala:Universidad Rafael Landivar.

Monjas Casares, I. (2012). Programa de enseñanza de habilidades de interacción social. Valladolid - España: CEPE (Ciencias de la Educación Preescolar y Especial).

Muriset, C. (2003). Psicomotricidad. Nuevas Perspectivas. Madrid - España: Asociación taller de niños.

Ocaña, B. (23 de noviembre de 2015). La importancia de las habilidades sociales [Mensaje en un blog]. Psicología y Orientación. Recuperado de http://psicologiayorientacion.com/desarrollo-emociones-y-conducta/la-importancia-de-las-habilidades-sociales/

Pérez Paula, Isabel Maria (2000). “Las habilidades sociales: Educar hacia la auto regulación “España ED.Horsori

Piaget, J. (2001). En J. Piaget, The Pyschology of Intelligence (pág. 185). Londres: Routledge.

Puig, E. (1982). Primeros Trazos. Ejercicios de educación grafo motriz. Madrid - España: Editorial Grafico.

Rivera, M. (23 de 10 de 2008). Desarrollando habilidades sociales de niños y niñas a través del juego. Obtenido de Programa de Enseñanza de Habilidades Sociales (PEHIS): http://portal.oas.org/LinkClick.aspx?fileticket=YCYq9LHk1tw%3D&tabid=1282&

Roca Villanueva, E. (2007). Cómo mejorar tus habilidades sociales. Valencia: Acde.

Rodríguez Morales, I. M. (2015). Taller “mi mundo feliz” de teatro para desarrollar las habilidades sociales de los niños y niñas de cinco años de la institución educativa particular “mi casita” - Trujillo - 2015. Trujillo: Universidad Cesar Vallejo

Published

2022-01-20

How to Cite

Cuse-Quispe, J., Cutipa-Chávez , L. ., & Mego-Mego, V. (2022). Influence of a psychomotor program with the use of recycled material on the development of social skills in beginning-level students. Revista Científica Episteme Y Tekne, 1(1), e295. https://doi.org/10.51252/rceyt.v1i1.295