Didactic strategies and virtuality in elementary school students
DOI:
https://doi.org/10.51252/rceyt.v1i1.288Keywords:
pedagogy, remote education, university trainingAbstract
In the non-face-to-face educational modality, it has awakened the interest of teachers in the application of various activities and interacting in accessible and friendly virtual environments. The purpose of this study was to determine the relationship of didactic strategies and virtuality in primary education students of the National University of San Martín, Rioja Branch 2021, quantitative inquiry with type and cross-sectional correlational descriptive design. The population consisted of 140 students, the sample constituted by preformed stratified groups of 102 students from the first to the tenth cycle; The virtual survey was applied, the data were obtained by applying the questionnaire in the Google Forms form, to measure the application of the didactic strategies, considered in 20 items and 12 questions in virtuality; In the results obtained, 72.5% of students agreed with the application of didactic strategies of their teachers; 66.7% of the students stated that they developed their classes in virtuality; the null hypothesis is rejected and we accept the alternative hypothesis, then we can conclude that the didactic strategies are directly and significantly related to virtuality
Downloads
References
Arévalo Altamirano, J. G. (2018). Modelo didáctico para contribuir a la mejora de procesos de enseñanza – aprendizaje en entornos virtuales en la Universidad Señor de Sipán modalidad a Distancia en la Región Lambayeque [Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/30085
Bonilla-Guachamín, J. A. (2020). Las dos caras de la educación en el COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 89–98. https://doi.org/10.33210/CA.V9I2.294
Bravo Guerrero, F., & Quezada Matute, T. (2021). Educación virtual en la universidad en tiempos de Covid-19. Espíritu Emprendedor TES, 5(1), 154–166. https://doi.org/10.33970/eetes.v5.n1.2021.238
Cabrera, L. (2020). Efectos del coronavirus en el sistema de enseñanza: aumenta la desigualdad de oportunidades educativas en España. Revista de Sociología de La Educación-RASE, 13(2), 114–139. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17125
Cencia Crispín, O., Carreño Colchado, M. M., Eche Querevalú, P., Barrantes Morales, G. I., & Cárdenas Baldeón, G. G. (2021). Estrategias docentes de profesores universitarios en tiempos de Covid-19. Horizonte de La Ciencia, 11(21), 347–360. https://doi.org/10.26490/UNCP.HORIZONTECIENCIA.2021.21.916
CEPAL. (2020). Las oportunidades de la digitalización en América Latina frente al COVID-19. CEPAL. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45360
Díaz Puppato, D., Cristiani, M., & Sajoza Juric, V. H. (2021). Estrategias didácticas con tecnología digital: enseñanza inclusiva en tiempos de pandemia. Virtualidad, Educación y Ciencia, 12(23), 72–88. https://doi.org/10.5944/RIED.22.2.23911
Expósito, C. D., & Marsollier, R. G. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo, 22(39), 39–40. https://doi.org/10.17081/EDUHUM.22.39.4214
Fernández-Gubieda, S. (2020). Docencia Rubic: aprendizajes de la enseñanza universitaria en tiempos de la Covid-19 [Universidad de Navarra]. https://dadun.unav.edu/handle/10171/59097
Flores Flores, J., Ávila Ávila, J., Rojas Jara, C., Sáez González, F., Acosta Trujillo, R., & Díaz Larenas, C. (2017). Estrategias Didácticas para el aprendizaje significativo en contextos universitarios. Universidad de concepción. http://docencia.udec.cl/unidd/images/stories/contenido/material_apoyo/ESTRATEGIAS DIDACTICAS.pdf
García-García, M. D. (2020). La docencia desde el hogar. Una alternativa necesaria en tiempos del Covid 19. Polo Del Conocimiento, 5(4), 304–324. https://doi.org/10.23857/PC.V5I4.1386
García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society (EKS), 21. https://doi.org/10.14201/EKS.23086
Gonzales Quispe, M. C. (2021). Factores relacionados a la satisfacción de la educación virtual en los estudiantes de medicina de la Universidad Nacional de San Agustín, Arequipa 2021 [Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa]. In Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa. http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/20.500.12773/12305
Marciniak, R., & Gairín Sallán, J. (2018). Dimensiones de evaluación de calidad de educación virtual: revisión de modelos referentes. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 217–238. https://doi.org/10.5944/RIED.21.1.16182
Ochoa Camac, K. A. (2021). Percepción de los estudiantes de enfermería sobre las estrategias didácticas que utilizan los docentes en el entorno virtual de una universidad pública de Lima, 2021 [Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/16685
Ortiz Aguilar, W., Santos Díaz, L. B., & Rodríguez Revelo, E. (2020). Estrategias didácticas en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje universitarios. Opuntia Brava, 12(4), 68–83. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1105
Ortiz Quevedo, J. P., & Nuñez Uribe, R. J. (2019). Percepciones docentes de las didácticas en el entorno virtual . Conocimiento Global, 4(1). http://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/35
Pérez Picón, A. M. (2019). Estrategia didáctica aplicada al uso de los sistemas de información documental para apoyar el proceso enseñanza- aprendizaje en una Institución de Educación privada de Barrancabermeja [Universidad Cooperativa de Colombia]. https://doi.org/10.16925/9789587600322
Pinheiro Bezerra, I. M. (2020). State of the art of nursing education and the challenges to use remote technologies in the time of Corona Virus Pandemic. Journal of Human Growth and Development, 30(1), 141–147. https://doi.org/10.7322/JHGD.V30.10087
Robles, C., & Soto, A. (2020). Grupalidades virtuales. El impacto de la pandemia en los procesos grupales. https://www.margen.org/pandemia/textos/robles.pdf
Sánchez Mendiola, M., del Pilar Martínez Hernández, A. M., Torres Carrasco, R., de Agüero Servín, M., Hernández Romo, A. K., Benavides Lara, M. A., Rendón Cazales, V. J., & Jaimes Vergara, C. A. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3). https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12
Torres Torres, N., Salavarria Barco, B., & Mera Velásquez, F. (2021). Estrategias didácticas para mejorar el rendimiento académico en estudiantes de educación superior. South Florida Journal of Development, 2(3), 3905–3917. https://doi.org/10.46932/SFJDV2N3-008
Valdivia, S. (2014). Retroalimentación Efectiva en la Enseñanza Universitaria. En Blanco y Negro, 5(2). https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/enblancoynegro/article/view/11388
Valenzuela, L., & Barrios, C. (2020). Caracterización de las estrategias de la enseñanza universitaria y la actitud del profesorado hacia la innovación en tiempos de pandemia. Ciencia Latina , 4(2), 843–859. https://doi.org/10.37811/CL_RCM.V4I2.121
Valverde-Urtecho, A. del R., & Solis-Trujillo, B. P. (2021). Estrategias de enseñanza virtual en la educación superior. Polo Del Conocimiento, 6(1), 1110–1132. https://doi.org/10.23857/PC.V6I1.2211
Villafuerte, J., Bello, johanna A., Pantaleón Cevallos, Y., & Bermello Vidal, J. O. (2020). Rol de los docentes ante la crisis del Covid-19, una mirada desde el enfoque humano. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 8(1). http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3214
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ever Sanchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.