Teaching-learning process in technology and teaching performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51252/rceyt.v1i1.257

Keywords:

curricula, evaluation, planning, technological higher education

Abstract

Teaching performance is transcendent in the learning results of students of Higher Technological Education because a large number do not enter the workplace, due to the limited and irrelevant skills acquired through their teachers. The objective was to determine the relationship between the variables Teaching-learning process in technology and Teaching performance, in Public Technological Higher Education Institutes (PTHEI) of the San Martin region – Peru. We carried out a descriptive, cross, correlational investigation with a simple of 46 teachers from two PTHEIs, applying the Documentary Analysis and Observation Files. We concluded that there is a significant relationship between the study variables. In addition, it was established that there is no significant relationship between the formulation of study plans and teaching performance; there is a high positive correlation between planning and organization with teacher performance and, between this and facilitation; finally, there is a moderate positive correlation between evaluation and teacher performance

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alterio, G. y Pérez, H. (2009). Evaluación de la función docente según el desempeño de los profesores y la opinión estudiantil. Revista Cubana de Educación Médica Superior. 23(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=s0864-21412009000300001&script=sci_arttext&tlng=en

Cáceres M. y Rivera P. (2017). El docente universitario y su rol en la Planificación de la sesión de la enseñanza – aprendizaje. Revista En Blanco y Negro. PUCP. 8(1), 15 – 27.

Carrasco, S. (2009), Metodología de la Investigación Científica.

Chávez, S. (2018). La Planificación Curricular y su relación con el Desempeño Docente en la Institución Educativa N° 82939 – Bambamarca [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/34522

Decreto Supremo N° 345-2018-EF [Ministerio de Economía y Finanzas]. Por el cual se aprueba la Política Nacional de Competitividad y Productividad. 31 de diciembre de 2018.

Estrada, L. (2013), El desempeño docente. [Archivo PDF]. https://www.researchgate.net/profile/Lesly-Estrada/publication/267942927_el_desempeno_docente/links/586434bc08ae329d6203a845/el-desempeno-docente.pdf

Fernandes, S. y Flores, M. (2012), A docência no contexto da avaliação do desempenho no ensino superior: reflexões no âmbito de um estudo em curso. Revista Ibero-americana de Evaluación Educativa. 5(2), 82 – 98. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4579147

Flores, F.E. (2008). Las competencias que los profesores movilizan en su desempeño profesional docente. [Tesis de Doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/8171/1/T30412.pdf

Gómez, L. y Valdés, M. (2019), The Evaluation of Teacher Performance in Higher Education. Propósitos y Representaciones. 7(2), 479 – 515. http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/255

Goncalves, M. (2014). La evaluación de los aprendizajes en la escuela secundaria actual. Las prácticas evaluativas se alinean a los modos de enseñar. [Tesis de Licenciatura, Universidad Abierta Interamericana]. http://imgbiblio.vaneduc.edu.ar/fulltext/files/TC114759.pdf

Gutiérrez O. (2009). El profesor como mediador o facilitador del aprendizaje. [Archivo PDF]. http://sgpwe.izt.uam.mx/files/users/virtuami/file/int/enfoqpedago_relacion_actv_elprofesorcomomediador.pdf

Jaucha, D. (2018). Características del diseño curricular y la planificación docente en instituciones educativas del distrito de Santa María de la UGEL 09 Huaura – 2014. [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo].

Jesús, N., Costa, C., Santos-Pereira, C. y Seabra, N. (2017, 6th-8th March). Evaluation of teaching performance in higher education: students perspectives and teaching management indicators [Conference]. Proceedings of INTED2017 Conference, Valencia, Spain.

Maia, M. (2009), O profesor do ensino superior na era da globalização. Revista Ibero-americana de Educação. 50(5), 1 – 10. https://rieoei.org/historico/deloslectores/2944Maia.pdf

Monteagudo, J. (2014). Las prácticas de evaluación en la materia de Historia de 4.° de ESO en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. [Tesis de Doctorado, Universidad de Murcia]. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/37727

Ordóñez, E. (2017). Diseño de planes de estudios universitarios desde un enfoque competencial. [Tesis de Doctorado, Universidad Pablo de Olavide]. https://rio.upo.es/xmlui/bitstream/handle/10433/5664/ordo%C3%B1ez-olmedo-tesis-17-18.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Peralta, V. (2018). Las Competencias del docente y la relación con su desempeño en las Escuelas Profesionales de la Facultad de Ciencias Empresariales de la UPT – Año 2017 [Tesis de Maestría, Universidad Privada de Tacna]. https://repositorio.upt.edu.pe/handle/20.500.12969/572

Resolución Viceministerial N° 213-2019-MINEDU [Ministerio de Educación]. Por la cual se aprueba el Marco de Competencias del Docente de Educación Superior Tecnológica en el Área de la Docencia. 26 de agosto de 2019.

Rivero, J. (2003) [coord.]. Situación docente en el Perú y fundamentos de la propuesta. Nueva docencia en el Perú. Ministerio de Educación. https://www2.congreso.gob.pe/sicr/cendocbib/con4_uibd.nsf/21FEB8877945552105257AFD006C61AB/$FILE/nueva_docencia.pdf

Rodríguez, E. (2016). Rol mediador del docente en el proceso de aprendizaje. [Tesis de Maestría, Universidad de Carabobo]. http://riuc.bc.uc.edu.ve/bitstream/123456789/5149/1/erodriguez.pdf

Rodríguez, M. (2017). El desempeño docente y el logro de aprendizaje en el área de comunicación en las instituciones educativas del Chaclacayo en el 2015 [Tesis de Maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/7287

Tineo, L. (2012). Validación del perfil profesional basado en competencias de docentes de institutos de educación superior tecnológico y su grado de aceptación de profesores, a nivel nacional [Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/1682

Published

2022-01-20

How to Cite

Vela-Caro, M. J., Quintana-Cabrera, R., & Dextre-Mendoza, C. W. (2022). Teaching-learning process in technology and teaching performance. Revista Científica Episteme Y Tekne, 1(1), e257. https://doi.org/10.51252/rceyt.v1i1.257

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.