Pedagogical support and teaching performance at IE Jiménez Pimentel, high school level, Tarapoto
DOI:
https://doi.org/10.51252/rceyt.v4i2.1226Keywords:
pedagogical support, teaching skills, teacher commitment, teacher performance, teacher trainingAbstract
The study aimed to determine the relationship between pedagogical support and teaching performance at Jiménez Pimentel High School, high school level, in Tarapoto during 2024. A basic research was carried out, with a non-experimental, cross-sectional and descriptive-correlational design. The population consisted of 80 teachers, and the sample comprised 50 tenured teachers selected through non-probabilistic sampling. Two expert-validated questionnaires were applied, and Spearman's correlation coefficient was used due to the non-normal distribution of the data. Results showed that 94 % of teachers perceive pedagogical support as satisfactory and 96 % report satisfactory teaching performance. A moderate and statistically significant positive correlation was found (rho = 0.358; p = 0.011) between the two variables, highlighting that individual support was the dimension with the greatest significant impact. It is concluded that implementing reflective and personalized support strategies can contribute to improving educational quality at the high school level.
Downloads
References
Abrigo Picon, D. R. (2021). Acompañamiento pedagógico de los directores y desempeño docente en las instituciones educativas de la red N° 1 Ugel 10, Huaral - 2019 [Universidad Nacional Federico Villarreal]. https://repositorio.unfv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13084/6210/TESIS_ABRIGO_PICON_DELIA_ROSA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Aguirre-Canales, V. I., Gamarra-Vásquez, J. A., Lira-Seguín, N. A., & Carcausto, W. (2021). La formación continua de los docentes de educación básica infantil en américa latina: una revisión sistemática. Investigación Valdizana, 15(2), 101–111. https://doi.org/10.33554/riv.15.2.890
Ames Escudero, E. D. (2021). Acompañamiento pedagógico y desempeño docente en instituciones educativas del nivel primaria, Ate – Lima, 2021 [Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/71585
Bravo, R., Granda, S., & Narváez, A. M. (2022). Prácticas educativas, pedagogía e interculturalidad: V Congreso internacional de etnografía y educación julio de 2020. Modalidad virtual (R. Bravo, S. Granda, & A. M. Narváez (eds.)). Editorial Abya-Yala. https://doi.org/10.7476/9789978108253
Delgado Osores, R. E., Delgado Osores, I. F., Delgado Osores, V. R., & Balarezo Ramírez, A. (2022). Acompañamiento pedagógico directivo y desempeño docente en una institución pública del Perú. Revista de Propuestas Educativas, 4(7), 32–43. https://doi.org/10.33996/propuestas.v4i7.773
Garay Alemany, V., Lagos San Martín, N., Díaz Suazo, P., & Morales Mejías, P. (2023). Educar en diversidad en la formación inicial docente: una revisión sistemática. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 22(49), 12–31. https://doi.org/10.21703/rexe.v22i49.1429
Honores Cama, M. del C. (2023). Acompañamiento pedagógico y desempeño de los docentes del nivel secundaria del área de Comunicación en la Institución Educativa Privada Pamer (Lima, 2022) [Universidad de San Martín de Porres]. https://hdl.handle.net/20.500.12727/12282
Matosas-López, L. (2019). Los retos educativos del siglo XXI en España y Latinoamerica: De las TIC a la enseñanza inclusiva. https://www.researchgate.net/publication/331000774_Los_retos_educativos_del_siglo_XXI_en_Espana_y_Latinoamerica_De_las_TIC_a_la_ensenanza_inclusiva
Ministerio de Educación. (2019). Manual de acompañamiento pedagógico a docentes de II. EE. multigrado. https://hdl.handle.net/20.500.12799/9090
Pinchi Vergara, T. (2022). Pausas activas y desempeño docente en aislamiento social de la Institución Educativa Tarapoto, 2020 [Universidad Nacional de San Martín]. http://hdl.handle.net/11458/5662
Quiñones Cuero, E. G. (2023). La práctica del docente y su incidencia en la calidad educativa. Petroglifos. Revista Crítica Transdisciplinar, 6(2). https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.8270738
Reimers, F. M., & Chung, C. K. (2019). Teaching and learning for the twenty-first century: Educational goals, policies, and curricula from six nations. Harvard Education Press.
UNESCO. (2019a). Acompañamiento pedagógico en la secundaria de Jornada escolar completa: prácticas, contextos y concepciones. Ministerio de Educación. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/6809
UNESCO. (2019b). La formación docente en servicio en el Perú : proceso de diseño de políticas y generación de evidencias. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/6808
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gosvinda Noemí Córdova-Calle

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

