STEAM Learning
an inclusive practice
DOI:
https://doi.org/10.51252/rceyt.v2i1.466Keywords:
inclusion, problem solving, collaborative workAbstract
The term STEAM refers to the study and teaching of science, technology, engineering, mathematics and art, which considers its application from the level of preschool education to higher education. The purpose of its methodology is oriented towards the development of critical and systemic thinking, self-management and institutional self-innovation. The methodology used was documentary, that is, based on a national and international bibliographic review on the STEAM approach, through specialized search engines: Concytec Library, Mendeley, Redalyc and Google Scholar. The STEAM approach represents a valuable contribution to the educational process to encompass the main actors in education, promote competencies, joint actions, of a collaborative nature, between teachers and students of any educational level. Therefore, there is a need to emphasize the promotion of science and technology throughout the entire educational chain based on the training of skills in children and young people, as well as the need to implement in the teachers a wide competence in pedagogy and technology, with flexible-creative and interdisciplinary thinking to propose the development of strategies and configure favorable learning environments.
Downloads
References
Aguinaga-Doig, S., Velazquez-Tejeda, M. E., & Rimari-Arias, M. (2018). Modelo contextualizado de inclusión educativa. Revista Educación, 109–126. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.23885
Arias-Odón, F. (2012). El proyecto de investigación (6th ed.). Editorial Episteme.
Asinc, E., & Alvarado, B. (2019). STEAM como enfoque interdisciplinario e inclusivo para desarrollar las potencialidades y competencias actuales. 5to Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas de Ecuador. Aprendizaje en la sociedad del conocimiento: modelos, experiencias y propuestas.
Bruner, J. (1988). Desarrollo cognitivo y educación (1st ed.). Morata.
CAST. (2011). Universal Design for Learning Guidelines version 2.0. Wakefield. Center for Applied Special Technology.
CEPAL. (2012). Cambio estructural para la igualdad: una visión integrada del desarrollo. Trigésimo cuarto período de sesiones de la CEPAL. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https://www.cepal.org/es/publicaciones/3078-cambio-estructural-la-igualdad-vision-integrada-desarrollo-trigesimo-cuarto
Cruz, J., & Díaz, M. (2014). Investigar en psicodidáctica: una realidad en auge. Psikodidaktikako ikerketa gorabidean (1st ed.). Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, Argitalpen Zerbitzua.
Díaz-Barriga, F., & Hernández Rojas, G. (2002). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo (Una interpretación constructivista) (1st ed.). Mc Graw-Hill.
Domínguez Osuna, P., Oliveros Ruiz, M., Coronado Ortega, M., & Valdez Salas, B. (2019). Retos de ingeniería: enfoque educativo STEM+A en la revolución industrial 4.0. Innovación Educativa, 19(80), 15–32. https://www.ipn.mx/assets/files/innovacion/docs/Innovacion-Educativa-80/Retos-de-ingenieria-enfoque-educativo.pdf
Gallego Madrid, D. (2018). Caracterización de Programas de Educación con enfoque STEAM Science, Technology, Enginnering, Arts and Mathematics-, que fomentan la cultura científica y de la innovación en las comunidades educativas de la ciudad de Medellín [Universitat Politècnica de València]. http://hdl.handle.net/10251/116370
Gimeno Sacristán, J., Subirats, M., Carbonell Sebarroja, J., Rodríguez Martínez, C., Álvarez Méndez, J. M., & Adell, J. (2018). Cambiar los contenidos, cambiar la educación (1st ed.). Morata.
Imbernón Muñoz, F. (1999). La educación en el siglo XXI . Los retos del futuro inmediato (1st ed.). Graó.
Immordino-Yang, M. H., & Damasio, A. (2007). We Feel, Therefore We Learn: The Relevance of Affective and Social Neuroscience to Education. Mind, Brain, and Education, 1(1), 3–10. https://doi.org/10.1111/j.1751-228X.2007.00004.x
Lam Byrne, A. (2021). Ejemplo de metodología STEAM en el desarrollo de competencias matemáticas. II Congreso Internacional Lima STEAM 2021.
Macancela-Coronel, G. F., García-Herrera, D. G., Erazo-Álvarez, C. A., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Comprensión del aprendizaje interdisciplinar desde la educación STEM. EPISTEME KOINONIA, 3(1), 117. https://doi.org/10.35381/e.k.v3i1.995
Meza, H., & Duarte, E. (2020). La metodología STEAM en el desarrollo de competencias y la resolución de problemas. ll Congreso Internacional de Educación: UNA nueva mirada en la mediación pedagógica.
Muñoz-Martínez, Y., Gárate-Vergara, F., & Marambio-Carrasco, C. (2021). Training and Support for Inclusive Practices: Transformation from Cooperation in Teaching and Learning. Sustainability, 13(5), 2583. https://doi.org/10.3390/su13052583
ONU. (2015). Declaración Universal de Derechos Humanos. Naciones Unidas. https://www.un.org/es/documents/udhr/UDHR_booklet_SP_web.pdf
Pastor Sánchez, I. (2018). Metodología STEM a través de la percepción docente [Universidad de Valladolid]. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/30952
Pelejero-de-Juan, M. (2018). Educación STEM, ABP y aprendizaje cooperativo en Tecnología en 2o ESO [Universidad Internacional de La Rioja]. https://reunir.unir.net/handle/123456789/6838
Ruiz Vicente, F. A. (2017). Diseño de proyectos STEAM a partir del currículum actual de Educación Primaria utilizando Aprendizaje Basado en Problemas, Aprendizaje Cooperativo, Flipped Classroom y Robótica Educativa [Universidad CEU Cardenal Herrera]. http://hdl.handle.net/10637/8739
Saiz-Mendiguren, F. J. (2019). Metodología STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) aplicada a la óptica geométrica de la asignatura de Física de 2o Bachillerato [Universidad Internacional de La Rioja]. https://reunir.unir.net/handle/123456789/8768
Santillán Aguirre, J. P., Cadena Vaca, V. del C., & Cadena Vaca, M. (2019). Educación Steam: entrada a la sociedad del conocimiento. Ciencia Digital, 3(3.4.), 212–227. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v3i3.4..847
Satchwell, R. E., & Loepp, F. L. (2002). Designing and Implementing an Integrated Mathematics, Science, and Technology Curriculum for the Middle School. Journal of Industrial Teacher Education, 39(3). https://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JITE/v39n3/satchwell.html
Schunk, D. (2012). Teorías del Aprendizaje: una perspectiva educativa (6th ed.). Editorial Pearson.
Steele, A., & Ashworth, E. L. (2018). Emotionality and STEAM Integrations in Teacher Education. Journal of Teaching and Learning, 11(2), 11–25. https://doi.org/10.22329/jtl.v11i2.5058
Tomar, G., & Garg, V. (2021). Making STEAM Accessible for Inclusive Classroom. Global Journal of Enterprise Information System, 12(4), 94–101. https://www.gjeis.com/index.php/GJEIS/article/view/605
Tomé González, A., & Rambla, X. (2001). Contra el sexismo: coeducación y democracia en la escuela (1st ed.). Sintesis.
Torres-Coronas, T., & Vidal-Blasco, M. A. (2019). La importancia del control conductual percibido como elemento determinante de la intención emprendedora entre los estudiantes universitarios. Universidad & Empresa, 21(37), 108. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.6522
Torres Citraro, L. (2015). Educación e innovación: pilares del desarrollo. Revista La Propiedad Inmaterial, 20, 85. https://doi.org/10.18601/16571959.n20.05
Tsupros, N., Kohler, R., & Hallinen, J. (2009). STEM education: A project to identify the missing components. Intermediate Unit 1: Center for STEM Education and Leonard Gelfand Center for Service Learning and Outreach, Carnegie Mellon University, Pennsylvania.
UNESCO. (2015). Foro Mundial sobre la Educación 2015, Incheon, República de Corea, 19-22 de mayo de 2015: programa. Foro Mundial sobre la Educación, Incheon, Korea R, 2015. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233245_spa
Vielma Vielma, E., & Salas, M. L. (2000). Aportes de las Teorías de Vygotsky, Piaget, Bandura y Bruner. Paralelismo en sus Posiciones en Relación con el Desarrollo. Educere, 4(9). http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/educere/article/view/13050
Vygotsky, L. (1997). Educational Psychology (1st ed.). St. Lucie Press.
Yakman, G. (2010). What is the point of STEAM?-A Brief Overview. STEAM Education.
Zambrano Cruz, K. J. (2017). Fortalecimiento de las matemáticas a través de las STEAM en la Tecnoacademia de Neiva. Revista Ciencias Humanas, 14(1). http://revistas.usbbog.edu.co/index.php/CienciasHumanas/article/view/3796
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Grace Lam-Byrne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.