Study techniques and anxiety before internal exams in preuniversity students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51252/rceyt.v1i2.372

Keywords:

emotionality, habits, concern, reading techniques

Abstract

Today the support for good academic performance before exams in all good educational levels is successful in the selection of relevant study techniques and emotional stability, for this reason in the present investigation we sought to determine the relationship that exists between the techniques of study and the anxiety before the internal examinations of the students. Non-experimental research was applied, with a quantitative approach and correlational descriptive design; a sample of 65 students was selected; Given that two questionnaire-type instruments were administered, one to measure the techniques and the other the test anxiety scale (IDASE), both duly validated and reliable; for the connection parameters the Pearson connection coefficient was changed. It was found that 92.2% (59) students use moderate study techniques and 78.1% (50) students have low anxiety. It was concluded that the study technique variable has a negative relationship Rho = -.378 and a significant p value = 0.002 less than 0.01 with the anxiety variable.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chávez, H., Chávez, J., Ruelas, E., & Gómez, M. (2014). Ansiedad ante los exámenes en los estudiantes del Centro Preuniversitario - UNMSM ciclo 2012-I. Revista De Investigación En Psicología, 17(2), 187–201. https://doi.org/10.15381/rinvp.v17i2.11266

Choque, E., & Zanga, M. (2011). Técnicas de estudio y rendimiento académico. Revista de Investigación Scientia-Año 1, 1. https://investigacion.uab.edu.bo/pdf/1.1.pdf

Dominguez-Lara, S. (2016). Inventario de la ansiedad ante exámenes-estado: análisis preliminar de validez y confiabilidad en estudiantes de psicología. 22(2), 219–228. https://doi.org/http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272016000200009

Enríquez Villota, M. F., Fajardo Escobar, M., & Garzón Velásquez, F. (2015). Una revisión a los hábitos y técnicas de estudio en el ámbito universitario. 18(33), 166–187. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372015000100014

Gutierrez-Vasquez, J. M. (2008). Estrategias de Autoaprendizaje. Trillas.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación (6th ed.). McGRW-ILL/Interamericana-editores, S.A de C.V-México.

Liebert, R. M., & Morris, L. W. (1967). Componentes cognitivos y emocionales de la ansiedad ante los exámenes: una distinción y algunos datos iniciales. Informes Psicológicos, 20(3), 975–978. https://doi.org/10.2466/pr0.1967.20.3.975

Melgosa, J. (2019). Mente positiva (Nuevo Estilo De Vida). Editorial Safeliz S.L.

Pérez González, L. D. (2017). Incidencia de las técnicas y los métodos de estudio en el rendimiento académico de los estudiantes de ciencias sociales de la Farem-Chontales [Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua]. https://repositoriosiidca.csuca.org/Record/RepoUNANM5868/Details

Polo Herrera, S., Castaño Gutiérrez, A., Julio Palacio, L., Barros Jaraba, A., Montañez Romero, M., & Orozco Santaner, M. (2022). Relación entre la ansiedad y estilos de afrontamientos ante los exámenes en estudiantes de psicología. Revista Multidisciplinar Ciencia Latina, 6(2), 484–504. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1903

Ruiz-Segarra, M. I. (2020). Ansiedad ante exámenes y hábitos de estudio en educación superior. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 4(16), 461–468. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v4i16.129

Spielberger, C. D. (2010). Test anxiety inventory. In The Corsini Encyclopedia of Psychology. https://doi.org/10.1002/9780470479216.corpsy0985

Venet-Muñoz, R., & Carbo-Ramírez, I. C. (2017). Las técnicas de estudio. Reflexiones e instrucciones metodológicas para su aprendizaje y uso pertinentes en el contexto universitario. Maestro y Sociedad, 14(3), 502–516. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/2784

RCEYT

Published

2022-07-20

How to Cite

Vela Vásquez, T., Fernández Sanjinés, L. A., & Ramos Vela, J. J. (2022). Study techniques and anxiety before internal exams in preuniversity students. Revista Científica Episteme Y Tekne, 1(2), e372. https://doi.org/10.51252/rceyt.v1i2.372