Study techniques and anxiety before internal exams in preuniversity students
DOI:
https://doi.org/10.51252/rceyt.v1i2.372Keywords:
emotionality, habits, concern, reading techniquesAbstract
Today the support for good academic performance before exams in all good educational levels is successful in the selection of relevant study techniques and emotional stability, for this reason in the present investigation we sought to determine the relationship that exists between the techniques of study and the anxiety before the internal examinations of the students. Non-experimental research was applied, with a quantitative approach and correlational descriptive design; a sample of 65 students was selected; Given that two questionnaire-type instruments were administered, one to measure the techniques and the other the test anxiety scale (IDASE), both duly validated and reliable; for the connection parameters the Pearson connection coefficient was changed. It was found that 92.2% (59) students use moderate study techniques and 78.1% (50) students have low anxiety. It was concluded that the study technique variable has a negative relationship Rho = -.378 and a significant p value = 0.002 less than 0.01 with the anxiety variable.
Downloads
References
Chávez, H., Chávez, J., Ruelas, E., & Gómez, M. (2014). Ansiedad ante los exámenes en los estudiantes del Centro Preuniversitario - UNMSM ciclo 2012-I. Revista De Investigación En Psicología, 17(2), 187–201. https://doi.org/10.15381/rinvp.v17i2.11266
Choque, E., & Zanga, M. (2011). Técnicas de estudio y rendimiento académico. Revista de Investigación Scientia-Año 1, 1. https://investigacion.uab.edu.bo/pdf/1.1.pdf
Dominguez-Lara, S. (2016). Inventario de la ansiedad ante exámenes-estado: análisis preliminar de validez y confiabilidad en estudiantes de psicología. 22(2), 219–228. https://doi.org/http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272016000200009
Enríquez Villota, M. F., Fajardo Escobar, M., & Garzón Velásquez, F. (2015). Una revisión a los hábitos y técnicas de estudio en el ámbito universitario. 18(33), 166–187. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372015000100014
Gutierrez-Vasquez, J. M. (2008). Estrategias de Autoaprendizaje. Trillas.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación (6th ed.). McGRW-ILL/Interamericana-editores, S.A de C.V-México.
Liebert, R. M., & Morris, L. W. (1967). Componentes cognitivos y emocionales de la ansiedad ante los exámenes: una distinción y algunos datos iniciales. Informes Psicológicos, 20(3), 975–978. https://doi.org/10.2466/pr0.1967.20.3.975
Melgosa, J. (2019). Mente positiva (Nuevo Estilo De Vida). Editorial Safeliz S.L.
Pérez González, L. D. (2017). Incidencia de las técnicas y los métodos de estudio en el rendimiento académico de los estudiantes de ciencias sociales de la Farem-Chontales [Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua]. https://repositoriosiidca.csuca.org/Record/RepoUNANM5868/Details
Polo Herrera, S., Castaño Gutiérrez, A., Julio Palacio, L., Barros Jaraba, A., Montañez Romero, M., & Orozco Santaner, M. (2022). Relación entre la ansiedad y estilos de afrontamientos ante los exámenes en estudiantes de psicología. Revista Multidisciplinar Ciencia Latina, 6(2), 484–504. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1903
Ruiz-Segarra, M. I. (2020). Ansiedad ante exámenes y hábitos de estudio en educación superior. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 4(16), 461–468. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v4i16.129
Spielberger, C. D. (2010). Test anxiety inventory. In The Corsini Encyclopedia of Psychology. https://doi.org/10.1002/9780470479216.corpsy0985
Venet-Muñoz, R., & Carbo-Ramírez, I. C. (2017). Las técnicas de estudio. Reflexiones e instrucciones metodológicas para su aprendizaje y uso pertinentes en el contexto universitario. Maestro y Sociedad, 14(3), 502–516. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/2784
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Teresa Vela-Vásquez, Luis Alberto Fernández-Sanjinés, Johanna Jenniferth Ramos-Vela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.