Pedagogical model and the teaching of the language and communication course in a Peruvian Amazon University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51252/rceyt.v1i1.259

Keywords:

communication skills, focus, Vygotsky

Abstract

We begin with the recognition of the problematic reality that affects the students of the language and communication course of a Peruvian Amazonian university. We proposed a pedagogical model to improve the teaching of the Language and Communication course at the National University of San Martín. We start from a mixed approach, first quantitative and then qualitative, under a non-experimental, cross-sectional research design with a descriptive-purposeful scope. For data collection we use the survey technique, with its questionnaire. According to the survey, the students were not under an adequate pedagogical model, on this we designed one for the language and communication course that had as its philosophical, pedagogical and linguistic foundation the historical materialism, the socio-cultural approach of Vygotsky, and the theory of the communication skills. Likewise, we propose three strategies: an administrative, a pedagogical and a curricular, each one corresponds to a series of general actions for its concrete realization. We conclude that the pedagogical model based on Vygotsky's socio-cultural approach to improve the teaching of the Language and Communication course is solidly based and structured and is a valid proposal to be implemented experimentally.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade Ciudad, L., & Zavala, V. (2019). De la lingüística a las aulas: ideologías en la educación peruana. Lexis, 43(1), 87-116. https://dx.doi.org/10.18800/lexis.201901.003

Asensio, M. I., Carmona, J. P., & García, F. J. (2020). Lingüística aplicada a la enseñanza del español como lengua extranjera. Almería: Universidad Almería.

Becerra Parra, R. (2018). Folil Mapudungun: organización de un método con enfoque comunicativo para la enseñanza-aprendizaje de la lengua mapuche. Alpha (Osorno), (46), 89-110. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22012018000100089

Belkis, A., & Tamayo, M. (2009). Estrategia metodológica para favorecer las habilidades comunicativas de los estudiantes del primer año de las carreras de Humanidades. Guisa: Universidad de Granma.

Burgos, S., & Vásquez, L. (2015). Propuesta de un modelo pedagógico curricular basado en educación emocional para la especialidad de Educación Primaria de la Universidad Nacional de Trujillo. Ciencia y Tecnología.

Congo Maldonado, R., Bastidas Amador, G., & Santiesteban Santos, I. (2018). Algunas consideraciones sobre la relación pensamiento-lenguaje. Conrado, 14(61), 155-160. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100024&lng=es&tlng=es

De la Torre, S., & Violant, V. (2002). Estrategias creativas en la enseñanza universitaria. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Fonseca, L., Roa, I., & Restrepo, A. (2016). La producción oral en lengua extranjera desde el modelo pedagógico enseñanza para la comprensión (EpC). Bogotá: Universidad de la Salle.

Fontalvo, M. (2011). Enfoque pedagógico socio-crítico. Sabanagrande: IE Nuestra Señora de Fátima.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación (cuarta edición). México D.F.: McGraw-Hill/Interamericana Editores.

Jakobson, R. (1981). Ensayos de lingüística general. Barcelona: Editorial Seix Barral.

Letelier, M., & Silva, C. (2004). Actividades aúlicas desde la perspectiva de la zona de desarrollo próximo. Redele.

Lomas, C., & Osoro, A. (1993). Enseñar lengua. En C. C. Lomas, & A. Osoro, El enfoque comunicativo de la enseñanza de la lengua. Barcelona: Paidós.

Mantilla, L. (2009). Propuesta pedagógica para hacer de la clase de lengua castellana un espacio generador de pensamiento crítico. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander.

Martínez Iglesias, M. I., & Iglesias Montero, G. (2018). La competencia sociolingüística para un contexto multicultural: ¿utopía o realidad? Conrado, 14(63), 49-56. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000300049&lng=es&tlng=es

Martínez Moreno, A. R., Alonso Gatell, A., & Pérez Ramírez, E. (2021). La formación integral del estudiante universitario desde un enfoque sociocultural. Revista Cubana de Educación Superior, 40(2), e1. Epub. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000200001&lng=es&tlng=es

Nogueras Planas, A. I., Rodríguez Verdecia, R. L., & Riverón Ovalles, C. Á. (2021). Modelo pedagógico de promoción de lectura del texto literario para el desarrollo del comportamiento lector en los estudiantes de la Educación Superior. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(2), 00014. Epub. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i2.2523

Ojalvo, V. (1999). Principales tendencias en la investigación de la comunicación educativa. La Habana.

Quitral, F., & Delgado, L. (2011). Diseño de un modelo pedagógico para el desarrollo de las habilidades del pensamiento en los estudiantes del primer ciclo básico en la asignatura de lenguaje y comunicación. Santiago de Chile: Universidad Andrés Bello.

Rivera Michelena, N. (2016). Una óptica constructivista en l a búsqueda de soluciones pertinentes a los problemas de la enseñanza-aprendizaje. Educación Médica Superior, 30(3), 609-614. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000300014&lng=es&tlng=es

Rojas Izquierdo, M. M., & González Escalona, M. E. (2018). Communicative skills in the health professional training process. Educación Médica Superior, 32(3), 236-243. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000300020&lng=es&tlng=en

Saussure, F. (1995). Curso de lingüística general. Buenos Aires: Losada.

Soto, J. (2018). Aplicación de procesos pedagógicos y didácticos en el área de comunicación. Lima: PUCP.

Toledo Lara, G. (2021). La formación del profesorado universitario y algunas de sus tendencias de cara al siglo XXI. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(3), 00004. Epub. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i3.2619

Tusa, M. (2016). Aplicación del modelo pedagógico transdisciplinar para el aprendizaje de mecánica de sólidos en los estudiantes del semestre I de la carrera de Físico Matemáticas - Universidad Nacional de Loja, 2016. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Vygotsky, L. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. México: Editorial Crítica, Grupo editorial Grijalbo

Published

2022-01-20

How to Cite

Rodríguez-González, C. (2022). Pedagogical model and the teaching of the language and communication course in a Peruvian Amazon University. Revista Científica Episteme Y Tekne, 1(1), e259. https://doi.org/10.51252/rceyt.v1i1.259