Relationship between the application of TACs, understanding and satisfaction of university students in the basic accounting course I

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51252/race.v1i1.277

Keywords:

higher education, TAC, understanding, satisfaction, knowledge management, e-learning

Abstract

Higher university education welcomes new trends in virtuality, the incorporation of technologies being an indispensable component of the teaching process. The basic accounting course I is no stranger to this, as this trend is adopted in different sub-jects. Therefore, it is pertinent to know what is the perception of understanding and satisfaction in students. The aim was to identify the relationship between the application of learning technologies and the knowledge, understanding and satisfaction of university students in the basic accounting I course at a Peruvian public university. For this, a basic non-experimental correlational cross-sectional study was used. The sample population corresponded to 32 administration students, to whom three survey questionnaires were applied. Among the results, it stands out that 66% of the students classified the use of TACs as inappropriate, 63% presented low comprehension and 66% low satisfaction. It is concluded that there is a relationship be-tween learning and communication technologies, understanding and student satisfaction; however, the need to strengthen digital competencies in the university community persists.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alva Ortiz, J. A. (2018). Propuesta: Las TACs y el desarrollo de las matemáticas en estudiantes del Sexto Grado de Educación Primaria de la Institución Educativa N° 82390 Pedro Paula Augusto Gil Celendin. Universidad San Pedro.

Amar Rodríguez, V. M. (2017). La importancia de la TAC en la educación y cambios sociales. Revista de Estudios Socioeducativos. ReSed, 5, 16–28.

Arras Vota, A. M. de G., Gutiérrez Diez, M. del C., & Bordas Beltrán, J. L. (2017). Learning and student satisfaction in postgraduate virtual scenarios 2010, 2014 and 2015. Apertura, 9(1), 110–125. https://doi.org/10.32870/Ap.v9n1.918

Barbón Pérez, O. G., & Fernández Pino, J. W. (2018). Rol de la gestión educativa estratégica en la gestión del conocimiento, la ciencia, la tecnología y la innovación en la educación superior. Educación Médica, 19(1), 51–55. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.12.001

Barreto, I. B., Rocca, J. J. D., Córdova, R. S., & Narciso, P. M. (2021). Análisis cualitativo del nivel de satisfacción de la educación virtual en estudiantes universitarios en tiempos de pandemia. In Investigación Cualitativa en Educación: Avances y Desafíos (pp. 220–228). New Trends in Qualitative Research. https://doi.org/10.36367/ntqr.7.2021.220-228

Bournissen, J. M. (2017). Modelo pedagógico para la Facultad de Estudios Virtuales de la Universidad Adventista del Plata. Universitat de les Illes Balears.

Colomo Magaña, E., Gabarda Méndez, V., Cuevas Monzonís, N., & Cívico Ariza, A. (2019). Las herramientas tecnológicas al servicio de la comunicación en las Prácticas de Magisterio: percepción de estudiantes y tutores sobre su utilidad. Revista Practicum, 24–41. https://doi.org/10.37042/practicum.2019.4.2.2

Domingo-Coscollola, M., Bosco-Paniagua, A., Carrasco-Segovia, S., & Sánchez-Valero, J.-A. (2019). Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 167–182. https://doi.org/10.6018/rie.340551

Fernández Márquez, E., Leiva Olivencia, J. J., & López Meneses, E. J. (2017). Formación en competencias digitales en la universidad. Percepciones del alumnado. Campus Virtuales, 6(2), 79–89.

Hernández Sampieri, R., & Fernández Collado, Carlos Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6th ed.).

Ojeda-Chimborazo, M. C., García-Herrera, D. G., Erazo-Álvarez, J. C., & Narváez-Zurita, C. I. (2020). Tecnologías emergentes: Una experiencia de formación docente. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 161. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.777

Pacheco Montoya, D. A., & Martínez Figueira, M. E. (2021). Percepciones de la incursión de las TIC en la enseñanza superior en Ecuador. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 47(2), 99–116. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000200099

Pazmiño Moscoso, S. P., & Quishpe Donoso, P. R. (2018). La aplicación de E-learning en la educación superior, “edublogs una herramienta para desarrollo del aprendizaje en la educación virtual. Revista Científica Retos de La Ciencia, 2(4), 52–63.

Rodriguez, A. B., Ramirez, L. J., & Basile, F. R. M. (2017). Tecnologías y Educación: Su Percepción Social En Santiago de Chile. Formación Universitaria, 10(6), 67–76. https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000600008

Sánchez-Otero, M., García-Guiliany, J., Steffens-Sanabria, E., & Palma, H. H.-. (2019). Estrategias Pedagógicas en Procesos de Enseñanza y Aprendizaje en la Educación Superior incluyendo Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Información Tecnológica, 30(3), 277–286. https://doi.org/10.4067/S0718-07642019000300277

Segovia-García, N., & Said-Hung, E. (2021). Factores de satisfacción de los alumnos en e-learning en Colombia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(89), 595–621.

Tapia-Repetto, G., Gutiérrez, C., & Tremillo-Maldonado, O. (2019). Nuevas tecnologías en educación superior. Estudio de percepción en estudiantes acerca del uso de WhatsApp y Entornos Virtuales de Aprendizaje (Plataforma Moodle). Odontoestomatología, 21(33), 28–36. https://doi.org/10.22592/ode2019n33a5

Published

2022-01-20

How to Cite

Riva-Ruiz, R. (2022). Relationship between the application of TACs, understanding and satisfaction of university students in the basic accounting course I. Revista Amazónica De Ciencias Económicas, 1(1), e277. https://doi.org/10.51252/race.v1i1.277