Comprehensive planning model for the articulation of the strategic plan, operating plan and annual budget in a coffee cooperative
DOI:
https://doi.org/10.51252/race.v1i1.286Keywords:
performance management, organization, planning regulations, political responsibilityAbstract
The objective of this work was to develop a comprehensive planning model for the articulation of the strategic plan, the operating plan and the annual budget of the Cooperativa Agraria Cafetalera ORO VERDE of the province of Lamas, Peru. For this, a non-experimental descriptive transactional design was used for the univariate study. The result obtained implied the development of the tools to be used in each phase of the model based on the experience applied by the "Líderplan" model at COOPAC PetroPerú, and from recognized authors. In this way, it was concluded that the integral planning developed in this model is based on recognized theories such as the Kaplan and Norton management model and that of Beyond Budgetind from Harvard Business Review, as a methodology for strategic and operational planning integrated to the management of the performance, specified in the setting of roles and responsibilities and execution commitments of leaders-officials and employees for strategic management and operational efficiency, with control and evaluation.
Downloads
References
AGROIDEAS. (2012). Programa de Cooperaciones para la Competitividad. Perú. Ministerio de Agricultura (MINAG).
Alvarado Vargas, F. (2011). El Seis Sigma en la gestión de procesos. Conexión ESAN. https://www.esan.edu.pe/conexion/actualidad/2011/05/09/el-seis-sigma-en-la-gestion-de-procesos/
Arzola, M., Tablante, G., & D`Armas, M. (2012). Análisis comparativo de los modelos de gestión para la innovación en las organizaciones empresariales. UNEXPO vice Rectorado Puerto Ordaz. Centro Desarrollo Gerencial.
D’Alessio Ipinza, F. (2017). Dirección Estratégica. https://slideplayer.es/slide/11877078/
Egas Minuche, C. M., Gálvez Flores, R. E., García Cusicanqui, C. R., & Granda Sánchez, L. E. (2018). Planeamiento estratégico para el Café en el Perú. Pontificia Universidad Católica del Perú.
Encomendero, D. (2016). De Gerente a Líder ¿Cómo unir esta cadena de valor?, ensayo de antropología gerencial. Ediciones Endara.
García Jiménez, O. (2015). Fórmula Du Pont y su rentabilidad, vista desde la óptica administrativa. Inquietud Empresarial, 14(2), 89-113. https://doi.org/10.19053/01211048.3342
Giraldo Lazo, K., & Loaiza Tárraga, G. (2019). Planeamiento estratégico de la empresa Central de Cooperativas Agrarias Cafetaleras COCLA [Pontificia Universidad Católica del Perú]. http://hdl.handle.net/20.500.12404/14728
Labajos Caro, A. (2015). Realizan lanzamiento del proyecto de mejoramiento de la cadena productiva del café y cacao. Nota de Prensa - GORESAM. https://web.regionsanmartin.gob.pe/WebApp/Noticias?url=noticia&id=3380
Pérez Cepeda, M. de los Á. (2019). Matriz de Perfil Competitivo. Zona Económica. https://www.zonaeconomica.com/matriz-del-perfil-competitivo
Ramírez Rojas, J. L. (2012). Procedimiento para la elaboración de un análisis FODA como una herramienta de planeación estratégica en las empresas. Universidad Veracruzana. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/1214
Yi Min Shum. (2018). Matriz de evaluación de factores externos (Matriz EFE – MEFE). https://yiminshum.com/matriz-evaluacion-factores-externos-matriz-efe-mefe/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Danny Encomenderos-Dávalos, Carlos Melgar-Neyra , Víctor Pretell-Paredes, Segundo Rodriguez-Mendoza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.