The level of access to the right to education of non-presential classes in Peruvian educational institutions
DOI:
https://doi.org/10.51252/rcri.v3i2.542Keywords:
students, learning; teaching, school, teachersAbstract
Being the right to education a condition enshrined in the Political Constitution and international conventions, its violation in the times of COVID-19 has worsened the conditions in which education was developed before the pandemic, a condition that justified analyzing the factors involved, aiming to determine the level of access to the right to education of non-presential classes in primary education institutions in the city of Tarapoto, Peru. The research was of the applied type, descriptive level, non-experimental design, population, and sample of 28 primary level educational institutions, the technique was the survey and the questionnaire as an instrument. The results indicate that the educational institutions used different educational strategies, in which the following is recorded: 100% of the strategy used was in virtual formats, 4% used mass media, 17.9% used printed media and in no case was the semi face-to-face, face-to-face strategy or any other strategy used. In conclusion, access to the right to education in non-face-to-face classes in primary level educational institutions was deficient, confirming the research hypothesis.
Downloads
References
Álvarez-Pérez, P.-R., & López-Aguilar, D. (2020). Competencias de adaptabilidad y factores de éxito académico del alumnado universitario. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 46–66. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.32.815
Canales Reyes, R., & Silva Quiróz, J. (2020). De lo presencial a lo virtual, un modelo para el uso de la formación en línea en tiempos de Covid-19. Educar Em Revista, 36. https://doi.org/10.1590/0104-4060.76140
CEPAL-UNESCO. (2021). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/S2000510_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cevallos Uve, G. E., Cedeño Hidalgo, E. R., Sánchez Ramírez, V. B., Macas Moreira, K. M., & Ramos López, Y. (2021). Educación en tiempos del COVID-19, perspectiva desde la socioformación. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2558
Cueva Gaibor, D. A. (2020). La tecnología educativa en tiempos de crisis. Revista Conrado, 16(74), 341–348. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1370
Decreto Supremo N° 094-2020-PCM. (23 de mayo de 2020). Decreto Supremo que establece las medidas que debe observar la ciudadanía hacia una nueva convivencia social y prorroga el Estado de Emergencia Nacional por las graves circunstancias que afectan la vida de la Nación a consecuencia del COVID-19. Diario Oficial El Peruano, 24 de Mayo de 2020. https://busquedas.elperuano.pe/normaslegales/decreto-supremo-que-establece-las-medidas-que-debe-observar-decreto-supremo-n-094-2020-pcm-1866708-1/
Decreto Supremo N° 011-2012-ED (10 de julio 2012). Aprueban el Reglamento de la Ley N°28044 Ley General de Educación. Diario Oficial El Peruano, 11 de Julio de 2012. http://www.minedu.gob.pe/files/3896_201207100937.pdf
Díaz, R. D. (2016). El acceso a la educación de niños y niñas en situación de vulnerabilidad [Universidad Nacional de La Pampa]. https://repo.unlpam.edu.ar/handle/unlpam/1095
Espinosa Brilla, D. (2021). El cumplimiento del Derecho a la Educación en tiempos de pandemia en el contexto costarricense. Innovaciones Educativas, 23(34), 13–25. https://doi.org/10.22458/ie.v23i34.3546
Gobbo Coin, V. (2017). El derecho a la educación de calidad como derecho fundamental en el Municipio Caroní del Estado Bolivar [Universidad Nacional de Educación a Distancia]. https://www.semanticscholar.org/paper/El-derecho-a-la-educación-de-calidad-como-derecho-Coin/9def6bf5157fc63059c15a6d0665964df266de4a
Gómez-Arteta, I., & Escobar-Mamani, F. (2021). Educación virtual en tiempos de pandemia: Incremento de la desigualdad social en el Perú. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 15, 152–165. https://doi.org/10.37135/chk.002.15.10
González Álvarez, M. (2012). El derecho a la educación y sus repercusiones sociales en la Comunidad Autónoma de Asturias. Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria, 23(2), 179–180. https://doi.org/10.14201/8654
Gutierrez-Moreno, A. (2020). Educación en tiempos de crisis sanitaria: pandemia y educación. Praxis, 16(1), 7–10. https://doi.org/10.21676/23897856.3040
Hernandez, R., Zurita, V., & Carmen Clark. (2020). Accesibilidad y Virtualidad : Desafíos para acompañar las trayectorias de estudiantes con discapacidad visual Unc. Anuario de Investigaciones de La Facultad de Psicología, 5(2), 220–240. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/PROCOAS-http:/revistas.unc.edu.ar/index.php/aifp/article/view/31120
IPE. (2021). Efectos del covid-19 en la educación. Instituto Peruano de Economía. https://www.ipe.org.pe/portal/efectos-del-covid-19-en-la-educacion/
Murillo, F. J., & Duk, C. (2020). El Covid-19 y las brechas educativas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(1), 11–13. https://doi.org/10.4067/S0718-73782020000100011
Ortega Murga, O. J., Quispe Ávalos, A. M., Consuelo Navarro, B., & Tello Sifuentes, Y. (2021). Educación virtual en época de pandemia: Los más desfavorecidos en Perú. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 5(21), 1456–1469. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i21.288
Red-DESC. (2018). El Derecho a la educación: Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. Artículo 13. https://www.escr-net.org/es/derechos/educacion
Ruiz Cuéllar, G. (2020). Covid-19: pensar la educación en un escenario inédito. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(85). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662020000200229
Ticona, M., Zela Payi, N. O., & Vásquez Machicao, L. (2021). Ansiedad y estrés en la educación virtual en el periodo de emergencia sanitaria por el COVID-19. Revista Científica de Sistemas e Informática, 1(2), 27–37. https://doi.org/10.51252/rcsi.v1i2.161
UNESCO. (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? (p. 93). Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697
UNESCO. (2018). El derecho a la educación. La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://www.unesco.org/es/right-education
UNESCO. (2020). La educación en tiempos del coronavirus: los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19 (p. 20). Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374075
Vela Velarde, C. (2018). EDUCACIÓN: Validez del enfoque filosófico en la Educación Intercultural basado en el Relativismo y Funcionalismo. Revista Cultural de La Universidad Privada de Tacna, 1(1), 36–45. https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/cultural/article/view/83
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Isabel Valles-López
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain their rights:
a. The authors retain their trademark and patent rights, as well as any process or procedure described in the article.
b. The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in the Ratio Iure Scientific Journal (RCRI) (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the RCRI.
c. Authors retain the right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, journal, volume, number and date).