Marketing strategies for hotel services in times of crisis: COVID-19 case study, Manta destination, Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.51252/race.v3i2.689Keywords:
digital marketing, hotel crisis, hotel services, marketing strategiesAbstract
Marketing strategies for hotel services are approaches designed to promote and sell accommodation services, improving the visibility and attraction of the hotel to its potential customers. This study focused on establishing marketing strategies for post-pandemic economic recovery, based on the experience of COVID-19 in the hotels of Manta canton, Ecuador. An analytical-descriptive methodology with a mixed approach was used. Through the application of data collection techniques and instruments and statistical analysis, strategies based on the 4Ps of the marketing mix were established, developing guidelines for hotels in the city of Manta in the post-pandemic period, formulating five objectives focused on digital marketing strategies, directed to programs and projects, established in an action plan, based on promotion and marketing, to contribute to hotel recovery. In conclusion, the research showed that, if marketing strategies are implemented in times of post-health crisis, the safe operation of hotel services that guarantee customer satisfaction could be solidified.
Downloads
References
APM (2022). Estadísticas portuarias. Autoridad Portuaria de Manta. https://n9.cl/rgohj
Barrera Montes, K. J., Lizcano, Saravia, P. A., Rodríguez, Y. J. Lesmes Silva, A. K. (2021). La importancia del marketing digital en la hotelería. Convicciones, 7(14),80-84. https://n9.cl/6ivqn7
Benítez-Coll, L. & Barrio-Menoyo, E. (2021). La medición de las estrategias de marketing experiencial para la generación millennial en el sector hotelero Leisure español. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 154, 343-360. http://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1355
Blanco, G., Marcillo, M., Ulacia, D., Dávila, O. & Villacreses, J. (2022). Coronavirus: El turismo en el tiempo perdido. Editorial Humus. https://n9.cl/ol02f
Cartwright, S., Liu, H., & Raddats, C. (2021). Strategic use of social media within business-to-business (B2B) marketing: A systematic literature review. Industrial Marketing Management, 97, 35-58. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2021.06.005
Cárdenas Sinche, J. A., Guerrero Febres, J. L., Ramos Inga, C. W. & Inga Jacay, F. T. (2023). Marketing digital y resiliencia empresarial en el sector hotelero de la provincia de Pasco-Perú. Revista Oeconomicus, 3(1), 3-14. https://n9.cl/17wy0
Cheng, M., Liu, J., Qi, J., & Wan, F. (2021). Differential effects of firm generated content on consumer digital engagement and firm performance: An outside-in perspective. Industrial Marketing Management, 98, 41-58. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2021.07.001
Dirección Municipal de Turismo de Manta. (28 de agosto de 2021). Municipio y Ministerio de Turismo trabajan en conjunto para la reactivación turística de Manta. https://n9.cl/actude
Félix, A., García, N. (2020). Estudio de pérdidas y estrategias de reactivación para el sector turístico por la crisis sanitaria COVID-19 en el destino Manta-Ecuador. Revista internacional de Turismo, Empresa y Territorio, 4(1), 79-103. https://n9.cl/a4mnu
Fernández Cueria, N., Carmen Pérez, R., Medina Labrada, J. R., Coronado Provance, K. Z. & Feria Velázquez, F. F. (2021). Gestión del marketing digital en organizaciones turísticas. Visión del Futuro. 26(2), 187-204. https://n9.cl/zfsnv
Gobierno Autónomo Descentralizado del Cantón Manta. (2020). Plan de Desarrollo y Ordenamiento Territorial. Fase II, Propuesta. https://n9.cl/duu536
Guangasi, Y. Jácome, E. Quisimalin, H. & Macheno, M. (2020). Estrategias de Marketing Relacional para el desarrollo del Sector Hotelero. 593 Digital Publisher CEIT. 6(2), 61-73. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.2.451
Iriarte Vera, E. R., Hidalgo Mera, M. G., Lemoine Quintero, F. Á. & Carvajal Zambrano, G. V. (2020). Estrategias del marketing experiencial para revolucionar el posicionamiento de empresas hoteleras. Anuario Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. 2, 154-163. https://n9.cl/2uip4
Kim, J., Kang, S., and Lee, K. H. (2021). Evolution of digital marketing communication: Bibliometric analysis and network visualization from key articles. Journal of Business Research, 130, 552-563. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.09.043
López, O. Morales, R. Beltrán, C. Cavero, O. (2018). Estrategias de marketing digital por medio de redes sociales en el contexto de las pymes del Ecuador. CienciAmerica. 7(2), 1-18. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6553438
Macías Pico, M. Y. & Feijó Cuenca, T, E. (2021). Estrategias de marketing en la reactivación económica de Crucita, post estado de excepción. Polo del conocimiento. 6(3), 2111-2129. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7926878
Marcillo Mera, M., Blanco González, G., & Párraga Basurto, Y. (2023). Evaluación y clasificación del alojamiento turístico para la satisfacción del cliente: caso Puerto López. Revista Internacional de Gestión, Innovación y Sostenibilidad, 3(2), 16-23. https://doi.org/10.51260/rigistur.v3i2.461
MINTUR. (2021a). Indicadores coyunturales de alojamiento. Visualizador de los principales indicadores hoteleros. Ministerio de Turismo. https://n9.cl/flh72
MINTUR. (2021b). Panorama turístico Ecuador 2021. Ministerio de Turismo del Ecuador.
MINTUR. (2019). Catastro turístico del cantón Manta. Ministerio de Turismo. https://n9.cl/8h0vd
MINTUR. (2023). Turismo en cifras, ranquin de entradas y salidas internacionales. Ministerio de Turismo. https://n9.cl/qm80a6
MINTUR. (2024). Catastro de establecimientos turísticos de Ecuador. Ministerio de Turismo. https://servicios.turismo.gob.ec/catastro-turistico/
Pinargote, K. Loor, T. (2021). El covid-19 y su impacto económico en las empresas hoteleras de manta-ecuador. Revista de la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas de la Universidad Técnica de Manabí, 12(1), 152-168. https://n9.cl/fm02z
Pimentel Laurens, D., Niebles Núñez, L. D., & Ramírez Durán, J. (2023). Factores de la gestión del desempeño y las estrategias de marketing en las pequeñas empresas. Desarrollo Gerencial, 15(2), 1–20. https://doi.org/10.17081/dege.15.2.6259
Ruiz Cedeño, A., Cuétara Sánchez, L. M., Martín Fernández, R. A. & Márquez Ortiz, L. E. (2023). Estrategia comercial para el posicionamiento de organizaciones hoteleras en el destino sol y playa Crucita. Revista Venezolana de Gerencia, 28(No. Especial 9), 565-580. https://doi.org/10.52080/rvgluz.28.e9.37
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gilberto Blanco-Gonzáles, Miguel Andrés Marcillo-Mera, José Fernando Huerta-Vera, Flor María Mera-Cárdenas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.