Digital tools and teaching performance during COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.51252/race.v2i1.454Keywords:
COVID-19, teaching performance, digital toolsAbstract
Digital media tools that provide facilities for educational work to be carried out quickly, safely, and effectively to contribute to the achievement of the expected level of learning. On the other hand, teaching performance during COVID-19 was associated with the ability to manage certain tools such as platforms and applications during their learning sessions, a level of knowledge and basic technical skills being essential for this. In this sense, this detailed research aims to identify the main findings on digital tools and teaching performance during COVID-19. The approach of the research was qualitative of basic and theoretical type of systematic review, the participants were constituted by 24 scientific articles. The systematic review concluded that, although it is true that the use of the tools greatly favored the effective development of educational tasks and considerably improved the performance of teachers, to ensure their effective use it was necessary for governments to consider certain economic and social factors for its implementation within the different educational realities.
Downloads
References
Alvarado Estrada, J., Cassano Tasaico, S., Terán Plasencia, H., & Navarro Monroy, H. (2022). Evaluación del desempeño docente para la educación superior en tiempos de Covid-19. TecnoHumanismo, 2(1), 70–96. https://doi.org/10.53673/th.v2i1.93
Arellano, J. (2021). El Aula Virtual como Estrategia Didáctica en un Mundo Transformado por el Covid-19. Revista RedCA, 3(9), 41–60. https://doi.org/10.36677/REDCA.V3I9.15823
Arias-Gómez, J., Villasís-Keever, M. Á., & Miranda-Novales, M. G. (2016). El protocolo de investigación III: la población de estudio. Revista Alergia México, 63(2), 201–206. https://doi.org/10.29262/ram.v63i2.181
Armando, G., González, G., & Paredes, J. (2021). Desempeño y formación docente en competencias digitales en clases no presenciales durante la pandemia COVID-19. ARANDU UTIC, 8(1), 139–153. utic.edu.py/revista.ojs/index.php/revistas/article/view/129
Baena, G. (2017). Metodología de la Investigación (3rd ed.). Grupo Editorial Patria.
Banco Mundial. (2020). Pandemia de COVID-19: Impacto en la educación y respuestas en materia de políticas. Grupo Banco Mundial. https://www.bancomundial.org/es/topic/education/publication/the-covid19-pandemic-shocks-to-education-and-policy-responses
Barroso, M., Ardini, C., & Corzo, L. (2020). Herramientas digitales de comunicación en contexto COVID 19. El impacto en la relación estudiantes-instituciones educativas en Argentina. ComHumanitas: Revista Científica de Comunicación, 11(2), 98–122. https://doi.org/10.31207/RCH.V11I2.251
Bocanegra, N. (2022). Percepciones docentes sobre el desarrollo de estrategias de educación básica a distancia durante el confinamiento por Covid-19. Transdigital, 3(5), 1–24. https://doi.org/10.56162/TRANSDIGITAL83
Cárdenas, M., Carranza, W., Plua, K., Solís, M., & Morales, M. (2021). La educación virtual en tiempos del covid-19: Una experiencia en la maestría de educación. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 243–251. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2094
Carrasco Diaz, S. (2019). Metodología de la investigación científica. Pautas metodológicas para diseñar y elaborar el proyecto de investigación (19th ed.). Editorial San Marcos.
Colman, H. (2021). ¿Cómo la pandemia por COVID-19 cambió la industria de la educación para siempre? Instituto Para El Futuro de La Educación.
De Agüero, M., Benavides, M., Rendón, J., Pompa, M., Hernández-Romo, A., Martínez-Hernández, A., & Sánchez-Mendiola, M. (2021). Los retos educativos durante la pandemia de COVID-19: segunda encuesta a profesoras y profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 22(5), 1–21. https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2021.22.5.13
Díaz, J., Sánchez, M., Aguilera, M., Loyola, K., Ramírez, J., & Reynosa, E. (2020). Capacitación docente y calidad educativa en tiempos de Covid-19. Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo, 5(3), 84–89. https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/263
Flores, M., & Navarrete, C. (2020). Diagnóstico de necesidades de capacitación en el uso de plataformas virtuales ante la contingencia del COVID-19 en los estudiantes y docentes de Educación Media Superior Tecnológica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(5), 17. https://doi.org/10.46377/DILEMAS.V8I.2494
García, S., & García, J. (2021). Uso de herramientas digitales para la docencia en España durante la pandemia por COVID-19. Revista Española de Educación Comparada, 38, 151–173. https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.27816
George, C. (2021). Competencias digitales básicas para garantizar la continuidad académica provocada por el Covid-19. Apertura (Guadalajara, Jal.), 13(1), 36–51. https://doi.org/10.32870/AP.V13N1.1942
Gervacio Jiménez, H., & Castillo Elías, B. (2021). Impactos de la pandemia Covid-19 en el rendimiento escolar durante la transición a la educación virtual. Revista Pedagógica, 23, 1–29. https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.6153
González, M. (2021). La capacitación docente para una educación remota de emergencia por la pandemia de la COVID-19. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 19, 81–102. https://doi.org/10.51302/tce.2021.614
Hernández-Sampieri, R. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Editores.
Hernández, A. (2020). ¿Cómo están afrontando los docentes la crisis del COVID-19? | UNICEF. Naciones Unidas.
Hernández, R., & Silva, F. (2022). El papel del docente en la enseñanza a distancia frente a la pandemia de covid-19. Mamakuna, 18, 90–101. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/662
Herrera-García, R., Vargas-Castillo, A., Martínez-Ibarra, M., & Rodríguez-Montes, Á. (2021). Influencia del COVID-19 en el desempeño laboral de los docentes de Educación Básica. CIENCIAMATRIA, 7(13), 415–431. https://doi.org/10.35381/cm.v7i13.530
Huamán, L., Torres, L., Amancio, A., & Sánchez, S. (2021). Educación remota y desempeño docente en las instituciones educativas de Huancavelica en tiempos de COVID-19. Apuntes Universitarios, 11(3), 45–59. https://doi.org/10.17162/AU.V11I3.692
Huerta, R., Guzman, M., Flores, J., & Tomas, S. (2022). Competencias digitales de los profesores universitarios durante la pandemia por covid-19 en el Perú. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 25(1), 49–60. https://doi.org/10.6018/REIFOP.500481
Lameda, M. (2020). La pandemia pone en riesgo la educación de millones de niños latinoamericanos. El Solidario.
Mancha, E., Casa-Coila, M., Yana, M., Mamani, D., & Mamani, P. (2022). Competencias digitales y satisfacción en logros de aprendizaje de estudiantes universitarios en tiempos de Covid-19. Comuni@cción, 13(2), 106–116. https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.661
Manterola, C., Astudillo, P., Arias, E., & Claros, N. (2013). Revisiones sistemáticas de la literatura. Qué se debe saber acerca de ellas. Cirugía Española, 91(3), 149–155. https://doi.org/10.1016/J.CIRESP.2011.07.009
Martínez, M. (2021). Realidades y retos en el uso de las TIC en educación, por la emergencia sanitaria provocada por el COVID-19. Revista de Investigación En Tecnologías de La Información: RITI, 9(19), 73–88. https://doi.org/10.36825/RITI.09.19.006
Mendoza, E. (2022). Competencia digital, burnout y compromiso organizacional en educadores de universidades privadas en el contexto de la COVID-19. Apuntes Universitarios, 12(3), 446–464. https://doi.org/10.17162/AU.V12I3.1141
Murillo, T., & Bernedo, M. (2022). Covid-19 y las oportunidades en el ámbito educativo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(3), 2541–2565. https://doi.org/10.37811/CL_RCM.V6I3.2403
Ñaupas, H., Valdivia, M., Palacios, J., & Romero, H. (2018). Metodología de la investigación Cuantitativa-Cualitativa y Redacción de la Tesis (5th ed.).
ONU. (2020). El impacto del COVID-19 en la educación podría desperdiciar un gran potencial humano y revertir décadas de progreso. Naciones Unidas. https://news.un.org/es/story/2020/08/1478302
Paz, E. (2018). La ética en la investigación educativa. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 6(1), 45–51. https://doi.org/10.26423/RCPI.V6I1.219
Salinas, C., Fowks, J., Miranda, W., & Palomino, S. (2020). El desafío de educar en Latinoamérica durante la pandemia de coronavirus. El País.
Sánchez, C. (2020). Herramientas tecnológicas en la enseñanza de las matemáticas durante la pandemia COVID-19. Hamut´ay, 7(2), 46–57. https://doi.org/10.21503/hamu.v7i2.2132
Sánchez, M., Fernández, M., & Díaz, J. (2021). Técnicas e instrumentos de recolección de información: Análisis y procesamiento realizado por el investigador cualitativo. Revista Científica UISRAEL, 8(1), 107–121. https://doi.org/10.35290/RCUI.V8N1.2021.400
Soto, O. (2020). Expertos lo confirman: docentes, clave para educación online durante crisis por coronavirus. Diario Lago Ranco.
Tarazona, H. (2020). Observaciones para la construcción y validación de instrumentos de investigación. Desafios, 11(2), 213. https://doi.org/10.37711/DESAFIOS.2020.11.2.213
Ventura-León, J. (2017). ¿Población o muestra?: Una diferencia necesaria. Revista Cubana de Salud Pública, 43(4), 1–3. https://revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/906/948
Vidal, M., Oramas, J., & Borroto, R. (2015). Revisiones sistemáticas. Educación Médica Superior, 29(1), 198–207. https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/476/240
Vilela, P., Sánchez, J., & Chau, C. (2021). Desafíos de la educación superior en el Perú durante la pandemia por la covid-19. Desde El Sur, 13(2), 1–11. https://doi.org/10.21142/DES-1302-2021-0016
Zhindón-Calle, K., & Ávila-Mediavilla, C. (2021). Tecnologías emergentes aplicadas a la práctica educativa en pandemia COVID-19. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(3), 32–59. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i3.1303
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jerris Rojas-Vela, Segundo Wilfredo Fasanando-García, Rosa Elena Cueto-Orbe, Lady Diana Arévalo-Alva, Karla Patricia Martell-Alfaro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.