Relationship between culture of entrepreneurship and business vision in a peruvian agricultural cooperative

Authors

  • Juan Carlos Cavero-Rojas Universidad Nacional de San Martín

DOI:

https://doi.org/10.51252/race.v1i2.410

Keywords:

entrepreneurial attitude, soft skills, business development, business sector

Abstract

The culture of entrepreneurship is a development alternative to the needs of innovation in companies, therefore, it is considered the new trend in business development. This study determines the relationship between entrepreneurial culture and business vision in a Peruvian agricultural cooperative. The developed research is basic, non-experimental type of correlational descriptive scope; the sample was made up of 35 administrative workers, to whom two questionnaires related to the study variables were applied. It was obtained that there is a positive relationship between the culture of entrepreneurship and the business vision in the case study, because the value of the Spearman's Rho correlation coefficient is equal to 0.704. Finally, the null hypothesis is rejected, consequently, the alternative hypothesis of the investigation is accepted, after showing that the p - value obtained was (0.000 < 0.05), therefore, there is strong statistical evidence to affirm that there is a significant relationship between study variables.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asemokha, A., Musona, J., Torkkeli, L., & Saarenketo, S. (2019). Business model innovation and entrepreneurial orientation relationships in SMEs: Implications for international performance. Journal of International Entrepreneurship, 17(3), 425–453. https://doi.org/10.1007/S10843-019-00254-3/TABLES/2

Benavides Camarillo, A. (2019). La nueva forma de hacer negocios un comparativo de la cultura del emprendimiento entre México y Perú. La Vida & La Historia, 0(7), 90–97. https://doi.org/10.33326/26176041.2018.7.435

Bucardo Castro, M. A. A., Saavedra García, M. L., & Camarena Adame, M. E. (2015). Hacia una comprensión de los conceptos de emprendedores y empresarios. Suma de Negocios, 6(13), 98–107. https://doi.org/10.1016/J.SUMNEG.2015.08.009

Camino, R. C., & Aguilar, A. E. (2017). Emprendimiento e innovación en Ecuador, análisis de ecosistemas empresariales para la consolidación de pequeñas y medianas empresas. INNOVA Research Journal, 2(9.1), 73–87. https://doi.org/10.33890/INNOVA.V2.N9.1.2017.504

Chávez Vera, K. J., & Calanchez Urribarri, Á. (2022). Pensamiento estratégico para impulsar el emprendimiento en el contexto de la pandemia. Revista Venezolana de Gerencia, 27(7), 572–588. https://doi.org/10.52080/RVGLUZ.27.7.38

Colina Ysea, F., & Albites Sanabria, J. L. (2020). Aprendizaje e innovación: retos en las organizaciones del siglo XXI. Desde El Sur, 12(1), 167–176. https://doi.org/10.21142/DES-1201-2020-0011

Delfín Pozos, F. L., & Acosta Márquez, M. P. (2016). Importancia y análisis del desarrollo empresarial. Pensamiento & Gestión, 40, 184–202. https://doi.org/10.14482/PEGE.40.8810

Gallardo Medina, W. (2021). Gestión estratégica, factor clave para el éxito organizacional. SUMMA. Revista Disciplinaria En Ciencias Económicas y Sociales, 3(2), 1–24. https://doi.org/10.47666/SUMMA.3.2.40

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (Sexta). McGraw-Hill.

Ibarra Cisneros, M. A., González Torres, L. A., & Demuner Flores, M. del R. (2017). Competitividad empresarial de las pequeñas y medianas empresas manufactureras de Baja California. Estudios Fronterizos, 18(35), 107–130. https://doi.org/10.21670/REF.2017.35.A06

Keeler, G. R. (2020). Establishing your Vision, Mission, and Strategy. 15–18. https://doi.org/10.1007/978-3-030-46812-5_3

León Mendoza, J. (2018). Emprendimiento de negocios propios en el Perú: el rol de los factores sociodemográficos personales a nivel de departamentos. Estudios Gerenciales, 34(146), 19–33. https://doi.org/10.18046/J.ESTGER.2018.146.2810

López-Lemus, J. A., & Garza Carranza, M. T. de la. (2019). Las prácticas de gestión empresarial, innovación y emprendimiento: factores influyentes en el rendimiento de las firmas emprendedoras. Nova Scientia, 11(22), 357–383. https://doi.org/10.21640/NS.V11I22.1795

Magni, D. (2019). Profit Impact in Business Vision. New Perspectives of Profit Smoothing, 43–81. https://doi.org/10.1007/978-3-030-21286-5_2

Mena Méndez, D. (2019). La cultura organizacional, elementos generales, mediaciones e impacto en el desarrollo integral de las instituciones. Pensamiento & Gestión, 46, 11–47. https://doi.org/10.14482/PEGE.46.1203

Morales Guerrero, R. E., & Álvarez Aros, E. L. (2021). Innovación abierta como acelerador de competitividad y resultados empresariales, un estudio bibliométrico. Revista Economía y Política, 34, 1–16. https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/REP/article/view/3473

Morelos-Gómez, J., & Fontalvo-Herrera, T. J. (2014). Análisis de los factores determinantes de la cultura organizacional en el ambiente empresarial. Entramado, 10(1). https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/entramado/article/view/3482

Romero-Parra, R. M., Romero-Chacín, J. L., & Barboza-Arenas, L. A. (2022). Relación entre perfil y visión emprendedora de los estudiantes universitarios. RETOS. Revista de Ciencias de La Administración y Economía, 12(23), 67–82. https://doi.org/10.17163/RET.N23.2022.04

Saavedra-García, M. L., Camarena-Adame, M. E., & Vargas-Saenz, M. E. (2020). Una aproximación a los conceptos de emprendedor y emprendimiento social. Revista Universidad y Empresa, 22(39), 148–174.

https://doi.org/10.12804/REVISTAS.UROSARIO.EDU.CO/EMPRESA/A.7976

Tobar Vera, S., Mancheno Paredes, L., & Cruz Menéndez, E. (2019). La cultura del emprendimiento dentro de la formación universitaria . Journal of Science and Research: Revista Ciencia e Investigación, 4(1), 110–118. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7368342

Torres Merlo, O. X., Uvidia Ramírez, K. M., & Carapas Revelo, A. E. (2021). Análisis del desarrollo y la cultura organizacional en microempresas familiares en el cantón Bolívar. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(3). https://doi.org/10.46377/DILEMAS.V8I3.2669

RACE

Published

2022-07-20

How to Cite

Cavero-Rojas, J. C. (2022). Relationship between culture of entrepreneurship and business vision in a peruvian agricultural cooperative. Revista Amazónica De Ciencias Económicas, 1(2), e410. https://doi.org/10.51252/race.v1i2.410