Internship in health sciences in times of pandemic Tarapoto Hospital: Elements that favor or limit the achievement of final competencies
DOI:
https://doi.org/10.51252/rsayb.v1i1.279Keywords:
academic achievement, final clinical competence, intern in healthAbstract
The present research work is descriptive of phenomenological nature, with quantitative approach, whose main objective is to analyze the elements that favor or limit the achievement of the final competences of the clinical internship in health sciences, from the perception of the student, the clinical tutor and the conditions of the health establishment, based on Ministerial Resolution No. 779-2021-MINSA on guidelines for the development of the activities of the inmates of c Health care of June 21, 2021. The hypothesis is that there is an adequate clinical field for the training of the intern in health in times of pandemic, favoring the achievement of final competences. The population consisted of 33 interns in health sciences and 12 clinical tutors. Google form was used to collect information from students and clinical guardians of the professions of medicine, obstetrics, nursing, medical technology and pharmaceutical chemist. The results obtained: 50% report that their rotations are not consistent for the achievement of their skills, 60% say they do not agree with the guidelines issued on June 21, 2021 by MINSA and the most outstanding disagreement by the teacher (73%) refers to the 150 hours interned with a clinical period of 5 months. As a conclusion, it is stated that the offer of the clinical field for training
Downloads
References
Decreto de Urgencia N° 090-2020. Decreto de urgencia que establece medidas excepcionales y temporales que coadyuven al cierre de brechas de recursos humanos en salud para afrontar la pandemia por la COVID 19 [Internet]. 2020. Available from: https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/1184155/DU090_2020.pdf
Resolución Ministerial N° 779-2021-MINSA. Lineamiento para el desarrollo de las actividades [Internet]. 2021. Available from: https://www.gob.pe/institucion/minsa/normas-legales/1976734-779-2021-minsa
Menéndez EL. Modelo médico hegemónico: tendencias posibles y tendencias más o menos imaginarias. Salud Colect. 2020; 16:e2615. https://doi.org/10.18294/sc.2020.2615
Decreto Supremo N°080-2005-RE. Ratifican Enmienda Seis al Convenio de Donación de Objetivo Estratégico con EE.UU. para el “Fortalecimiento de los Procesos e Instituciones Democráticas en Áreas Críticas” USAlD N° 527-0402 [Internet].
Available from: https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/280788/252189_DS021-2005.pdf20190110-18386-15rrez.pdf
Huamán Guerrero M. Adecuación del plan de estudios internado medico 2021-2022 [Internet]. Universidad Ricardo Palma; 2021. Available from: https://www.urp.edu.pe/pdf/id/31573/n/adecuacion-del-plan-de-estudios-internado-medico-2021-2022-con-acf.pdf
Morán Astorga C, Menezes dos Anjos E. La motivación de logro como impulso creador de bienestar: su relación con los cinco grandes factores de la personalidad. Int J Dev Educ Psychol Rev INFAD Psicol. 2016; 2(1):31. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v2.292
Alva J, Verastegui G, Velasquez E, Pastor R, Moscoso B. Oferta y demanda de campos de práctica clínica para la formación de pregrado de estudiantes de ciencias de la salud en el Perú, 2005-2009. Rev Peru Med Exp Salud Publica. 2011; 28(2). https://doi.org/ 10.17843/rpmesp.2011.282.484
Polar Gomez FL. Internado médico en un hospital del MINSA y ESSALUD en Lima, 2020-2021 [Internet]. Universidad de San Martín de Porres; 2021. Available from: https://hdl.handle.net/20.500.12727/8075
Arroyo J. Estudio “análisis y propuesta de criterios de acreditación de campos de práctica en la formación de pre y postgrado de los profesionales de salud” [Internet]. Instituto de Desarrollo de Recursos Humanos em Salud; 2007. Available from: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-884975
Oficina de Inteligencia Sanitaria. Análisis del comportamiento de las infecciones asociadas a la atención en salud (IAAS) [Internet]. Hospital II-2 - Tarapoto. 2021. Available from: https://hospitaltarapoto.gob.pe/web/IndicadoresAnalisisComportamiento
Piedra Noriega ID, Ramírez CAL. Características del estudiante de medicina del siglo XXI. Investig en Educ Médica. 2016; 5(18):132. https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.01.014
Escobar-Castellanos B, Jara Concha P. Filosofía de Patricia Benner, aplicación en la formación de enfermería: propuestas de estrategias de aprendizaje. Educación. 2019;28(54):182–202. https://doi.org/10.18800/educacion.201901.009
ASPEFAM. Internado Médico en el Primer Nivel de Atención. Currículo y Manual de Interno. 1st ed. Asociación Peruana de Facultades de Medicina; 2021.
Robles Salguero RE, Serrano Mantilla HB, Serrano Mantilla GL, Gaibor Vera FM, Armijo Borja GM, Fernández Lorenzo A. Retos de la planificación estratégica en instituciones de salud. Rev Cuba Invest Bioméd [Internet]. 2017;36(3). Available from: http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/10
Suca-Saavedra R, López-Huamanrayme E. Síndrome de burnout en internos de medicina del Perú: ¿es un problema muy prevalente? Rev Neuropsiquiatr. 2016; 79(1):69. https://doi.org/10.20453/rnp.v79i1.2771
Mendoza-Popoca CÚ, Suárez-Morales M. Reconversión hospitalaria ante la pandemia de COVID-19. Rev Mex Anestesiol. 2020;43(2):77–82. https://doi.org/10.35366/92875
Uriarte S, Ponce G, Bernal M. Vivencias cotidianas en espacios clínicos del estudiante de enfermería. Enfermería Univ. 2016; 13(3):171–7. https://doi.org/10.1016/j.reu.2016.07.002
Rodríguez-Hernández S. Variables que repercuten en la salud mental, autocuidado y autorrealización en estudiantes de enfermería y gerontología. Rev Electrónica Psicol Iztacala [Internet]. 2020;(2). Available from: http://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/76156
Consejo Nacional del Perú. Lineamientos y medidas de reforma del sector Salud [Internet]. Vivamos el cambio. Reforma de la Salud; 2013. Available from: http://bvs.minsa.gob.pe/local/MINSA/2902.pdf
Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. La pandemia del COVID-19 impulsa a las universidades latinoamericanas a investigar los efectos de la pandemia [Internet]. UNESCO IESALC. 2020. Available from: https://www.iesalc.unesco.org/2020/12/14/la-pandemia-del-covid-19-impulsa-a-las-universidades-latinoamericanas-a-investigar-los-efectos-de-la-pandemia/
Centro para el Control y la Prevención de Enfermedades. Cómo protegerse y proteger a los demás [Internet]. CDC. 2021. Available from: https://espanol.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/prevention.html
Fernández Varas C, Orrego Araya J, Zamora Olivares M. Los Docentes Hospitalarios: Características personales al servicio de la Pedagogía [Internet]. Pontificia Universidad Católica de Valparaiso; 2018. Available from: http://opac.pucv.cl/pucv_txt/txt-6000/UCC6059_01.pdf
Espinosa Brito A. La paradoja de la salud y el modelo médico hegemónico. Rev Cuba Salud Pública [Internet]. 2013;39(1). Available from: http://www.revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/144
Universia. ¿Qué es el Aprendizaje Significativo? [Internet]. Universia.pe. 2018. Available from: https://www.universia.net/pe/actualidad/vida-universitaria/que-aprendizaje-significativo-1130648.html
Carrillo GM, Gómez Ramírez OJ, Arias EM. Teorías de enfermería para la investigación y práctica en cuidado paliativo. Rev Latinoam Bioética. 2016; 17(32–1):60–79. https://doi.org/10.18359/rlbi.1764
GEOSE Informa. El internado en ciencias de la salud como modalidad formativa laboral y el Decreto de Urgencia No. 090-2020 [Internet]. Enfoque Derecho. 2020. Available from: https://www.enfoquederecho.com/2020/09/14/el-internado-en-ciencias-de-la-salud-como-modalidad-formativa-laboral-y-el-decreto-de-urgencia-no-090-2020/
Arias CF. Jornadas de trabajo extenso y guardias nocturnas de médicos residentes. Consecuencias para la salud y afrontamiento. Fundam en Humanidades [Internet]. 2011;12(2):205–17. Available from: http://fundamentos.unsl.edu.ar/pdf/articulo-24-205.pdf
Serrano G, Bermúdez G, Solís C, Teruel G, Leyva M, Bermúdez S. Utilidad de la discusión de casos clínicos en la enseñanza de pregrado de los estudiantes de medicina. Rev Cub Reu. 2017;19(1).
Oficina de Capacitación docencia e investigación Hospital II-2 Tarapoto. Record de actividades del interno en ciencias de la salud 2021. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sarita Guadalupe Saavedra-Grández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain their rights:
a. The authors retain their trademark and patent rights, as well as any process or procedure described in the article.
b. The authors retain the right to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the article published in the Revista Salud Amazónica y Bienestar (RSAYB) (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the RSAYB.
c. Authors retain the right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their works, notes for conferences, thesis, or for a book), provided that they indicate the source of publication (authors of the work, journal, volume, number and date).